کلاچ و پلاتین الکتروموتور

دو قطعه مهم در الکتروموتور های تکفاز و الکتروموتور کولر کلاچ و پلاتین است . نبود و یا ایراد در نصب و تنظیم آنها باعث عدم راه افتادن موتور یا عدم دریافت سرعت خروجی نامی یا به عبارتی کاهش سرعت و قدرت موتور خواهد بود.

آنچه در این مقاله میخوانید :

  1. وظیفه کلاچ و پلاتین الکتروموتور
  2. تنظیم کلاچ الکتروموتور
  3. انواع پلاتین
  4. تعویض کلاچ و پلاتین
  5. کلاچ پلاتین داخل الکتروموتور
  6. کلاچ پلاتین بیرون از الکتروموتور
  7. معرفی فروشگاه های توزیع کننده انواع کلاچ و پلاتین و سایر قطعات الکتروموتور در بازار سعدی
  8. قیمت کلاچ و پلاتین

 

وظیفه کلاچ و پلاتین

کار قطعه پلاتین در موتور الکتریکی تک فاز این است که خازن استارت را در زمان شروع کار وارد مدار میکند. پس از اینکه موتور به راه افتاد وزنه های کلاچ الکتروموتور بوسیله نیروی گریز از مرکز ایجاد شده حاصل از چرخش موتور از شافت آن جدا شده و اتصال پلاتین را قطع میکند. این اتفاق باعث میشود که خازن و سیم پیچی استارت از مدار خارج شود و موتور به کار خود ادامه دهد .

پلاتین الکتروموتور از دو قسمت فلزی و باکالیت یا روکش باکالیت تشکیل میشود که به صورت کشویی یا تیغه ای یا فنری است. کلاچ و پلاتین به صورت نر و ماده همیشه در کنار هم هستند . برای خرید پلاتین حتما باید نوع کلاچ را مد نظر قرار دهید . و متناسب با نوع کلاچ آن را تهیه کنید. همراه داشتن یک نمونه یا عکس نمونه برای خرید درست توصیه میشود.

کلاچ الکتروموتور
کلاچ الکتروموتور و انواع آن

انواع پلاتین الکتروموتور

انواع پلاتین الکتروموتور در بازار به صورت عامیانه به دسته های پلاتین الکو ، پلاتین آلمان شرقی ، پلاتین بلغاری نام برده میشوند .همچنین پلاتین ها بسته به نوع موتور از انواع پلاتین نعل اسبی ، پلاتین وکیوم چینی ، پلاتین وکیوم کوچک و پلاتین وکیوم بزرک دسته بندی میشوند .

کلاچ و پلاتین الکتروموتور تک فاز
پلاتین نعل اسبی – کلاچ دینام کولر – کلاچ پلاتین الکو

تنظیم کلاچ الکتروموتور

در مواقعی که به علت حمل و نقل الکتروموتور یا اشتباه در مونتاژ الکتروموتور پیچ های کلاچ به خوبی تنظیم نشده باشد یا شل شده باشد، الکتروموتور روشن نمیشود. یکی از دلایل رایج شل شدن و عدم تنظیم کلاچ الکتروموتور تک فاز است.

اگر کلاچ خوب کار نکند ممکن است موتور زور کافی برای روشن شدن و رسیدن به قدرت و سرعت نامی را ندارد. همچنین اگر کلاچ نتواند قطع کند خازن و سیم پیچ استارت (کمکی) از مدار خارج نمیشود و احتمال سوختن خازن و سیم پیچ کمکی وجود دارد.

تعویض کلاچ و پلاتین الکتروموتور

یکی از مشکلات رایج الکتروموتور های تک فاز ایراد مربوط به کلاچ و پلاتین است که با تهیه کلاچ یا پلاتین متناسب با نوع الکتروموتور میتوان آنها را تعویض کرد . البته این کار یک امر تخصصی است و مسلما فردی که در طول دوره کاری خود بار ها و بارها این کار را کرده میتواند به نحو احسن کار تعویض کلاچ و پلاتین را انجام دهد.

یک تخته پلاتین و یک مجموعه فنر و وزنه کلاچ یا کلید گریز از مرکز الکتروموتور را تشکیل میدهد. در موتور های کلاچ دار یا دو خازنه یک خازن دائمی در مدار باقی میماند که باعث افزایش راندمان الکتروموتور میشود و موتور با قدرت بیشتری شروع به راه افتادن میکند.

پس از خاموش شدن موتور وزنه ها دیگر نیروی گریز از مرکز را دریافت نمیکنند و به حالت اولیه برمیگردند .

مراحل تعویض کلاچ و پلاتین

برای تعویض یا تغییر وضعیت کلاچ و پلاتین الکتروموتور باید موارد زیر را رعایت کنید .

اول ایمنی، دستگاه را از برق جدا کنید.

اطمینان حاصل کنید که مشکل از پلاتین یا کلاچ است و ایراد از خازن یا جاهای دیگر نیست .

ابتدا از سلامت بودن وضعیت سیم ها و اتصالات اطمینان حاصل کنید

شما باید مطمئن شوید که شافت یا یاتاقان ها لق نیستند و در جای خود محکم مهار شده اند.

  • ابتدا کاسه عقب الکتروموتور با باز کردن پیچ ها جدا کنید.
  • هرگز با چکش به فن یا انتهای شفت الکتروموتور ضربه نزنید. اگر مجبور به انجام این کار هستید از چکش پلاستیکی استفاده کنید. زیرا ممکن است درب عقب الکتروموتور بشکند یا ترک بخورد یا بلبرینگ ها اسیب ببیند.
  • کانتکت های پلاتین را در جای خود تنظیم کنید. باز هم تاکید میکنم که انجام این کار توسط افراد متخصص و با تجربه به نحو احسن و در کمترین زمان انجام میشود و نیاز به سعی و خطا و آسیب های احتمالی نیست .
  • پیچ های کلید گریز از مرکز را سفت کنید.
  • گرد و غبار و آلودگی را از قسمت های حساس پاک کنید و کاسه عقب الکتروموتور تک فاز را ببندید.

 

مزایای الکتروموتور کلاچ دار

موتور های تکفاز کلاچ دار بر خلاف موتور های تکفاز رله ای دارای دو خازن هستند . موتورهای کلاچ دار دارای قدرت شروع و استارت بالا هستند . از آنها برای مصارفی که نیزا به نیروی اولیه زیادی دارد استفاده میشود. مثلا برای بالابر های ساختمانی و از موتورهای کلاچ دار استفاده میشود. به دلیل اینکه در بالابر بارگزاری در همان ابتدای شروع کار موتور انجام شده است. موتورهای کلاچ دار نرم کار میکنند.

برای مصارفی مانند پمپ ها و کمپرسور ها میتوان از موتورهای رله ای استفاده کرد.

الکتروموتور تکفاز با کلاچ پلاتین خارج از بدنه موتور

موتورهای تکفاز چینی موجود در بازار اغلب با کلاچ و پلاتین خارج از بدنه موتور تولید میشود. یعنی اینکه کلاچ و پلاتین بیرون از درب عقب موتور تعبیه میشوند. این امر رسیدگی و دسترسی و تنظیم کلاچ پلاتین دینام تکفاز را سهل میکند. با باز کردن کاسه باد موتور و برداشتن فن خنک کننده دسترسی به کلاچ پلاتین موتور میسر میشود.

کلاچ پلاتین داخل الکتروموتور

وقتی کلاچ پلاتین درون پوسته موتور قرار میگیرد احتمال آسیب به آن کم میشود و همچنین موتور های با کلاچ پلاتین داخل دارای جثه کوچکتری هستند و طول موتور ممکن است کمتر باشد.

نکته ایمنی برای کار کردن روی الکتروموتور تکفاز

وقتی موتور تکفاز شما مجهز به خازن هایی با ظرفیت بالا مثلا بالای 100 میکروفاراد است. بسیار مهم است که خازن ها را از مدار خارج کنید تا موجب بزق گرفتگی و حادثه برای شما نشود.

تنظیم کردن خازن و تنظیم کلاچ پلاتین در مواقعی که موتور کند کار میکند یا با قدرت شروع به کار نمیکند یا به سرعت حداکثر نمیرسد توصیه میشود. قبل از انجام هرگونه عیب یابی بهتر است این کار را به فرد متخصص بسپارید یا با ایشان مشورت کنید.

مقالات مرتبط : عیب یابی الکتروموتور سه فاز و تک فاز

تعمیرگاه تخصصی الکتروموتور و الکتروپمپ

آبادگر موتور توزیع کننده کالاهای کشاورزی و صنعتی واقع در خیابان سعدی تهران با ارتباط با همکاران بیشمار خود در این صنف میتوانند تعمیرکار و سرویس کار های قابل اطمینان را به شما معرفی کنند . در صورت نیاز به آشنایی با تعمیرگاه الکتروموتور مطمئن و قابل اعتماد و سایر تامین کنندگان کالاها مانند الکتروموتور بارلی با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *