الکتروموتور IE3 | کلید صرفه جویی در مصرف انرژی

از پله برقی ها در فرودگاه  گرفته تا سیستم های گرمایش و تهویه مطبوع در بیمارستان ها ، تا ماشین های بولینگ و بالابر ها و نوارتقاله ها و حتی انواع اسباب بازی ها از طیف وسیعی از انواع الکتروموتور ها برای تامین نیروی محرکه استفاده میکنند. برای خرید یک موتور الکتریکی توجه به کارایی و بازدهی انرژی است که نکته کلیدی است . البته بیشتر در کشور های توسعه یافته ! بازدهی انرژی نشان میدهد که چه مقدار از انرژی دریافتی توسط الکتروموتور به نیروی مکانیکی تبدیل میشود و چه میزان تلف میشود. یک الکتروموتور IE3 با راندمان بالا انرژی کمتری برای به دست آوردن به نیروی مکانیکی مطلوب هزینه میکند.

طبقه بندی کلاس بازدهی استاندارد موتورهای الکتریکی

بازدهی الکتروموتورها بر اساس استاندارد IEC60034-30-1 به چهار طبقه تقسم میشود.

  • الکتروموتور های با بازدهی IE1  : موتورهای با بازدهی استاندارد – standard efficiency motors
  • الکتروموتور های با بازدهی IE2 : موتورهای با بازدهی بالا – High efficiency motors
  • الکتروموتور های با بازدهی IE 3 : موتورهای با بازدهی برتر – premium efficiency motors
  • الکتروموتورهای با بازدهی IE4  : موتورهای با بازدهی فوق العاده – super premium efficiency motors

تاثیر الکتروموتورها در صرفه جویی در مصرف انرژی

در کاربری های صنعتی ، الکتروموتور سه فاز و تک فاز بزرگترین مصرف کننده برق هستند. در جهان تولیدات صنعتی حدود 45 درصد همه انرژی الکتریکی را مصرف میکنند. و حدود 75 درصد انرژی اختصاص داده شده به صنعت را مصرف میکنند. لذا یک تغییر کوچک در راندمان مصرفی آنها میتواند تاثیر بزرگی را در طولانی مدت بر صرفه جویی مصرف برق به همراه بیاورد.

این مساله را با یک مثال توضیح میدهیم. تفاوت راندمان یک موتور الکتریکی 4 پل با کلاس کارایی IE2 و IE3 چقدر است ؟ 92.3% برای IE2 و 93.6%  برای موتور الکتریکی IE3 . در نظر بگیرید این موتورها میتوانند به طور مداوم در یک نوار نقاله کار کنند. بعد از یک سال آنها 3500 ساعت کار انجام داده اند. با یک محاسبه ساده مشخص میشود که یک موتور الکتریکی با راندمان IE3 در طول سال حدود 1580 کیلووات ساعت نسبت به الکتروموتور با کلاس راندمان IE2 در مصرف برق صرفه جویی خواهد کرد.

بازدهی الکتروموتور ها

بیشتر بخوانید : استفاده از درایو یا اینورتر راهکار کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر تجهیزات

مطالعه موردی مصرف الکتروموتور در پمپ ها

کاهش رد پای کربن و بهبود بهره وری انرژی دو دستاورد کلیدی در تعویض الکتروموتور IE3 با موتورهای با راندمان IE2 است.

یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه فدرال اورال در روسیه در مورد موتورها برای کاربردهای پمپاژ این مساله را ثابت میکند.

مطالعات نشان میدهد که اگر موتور IE2 پمپ با موتور IE3 جایگزین شود، در مجموع 82.4 مگاوات ساعت انرژی طی 20 سال صرفه جویی می شود. این مطالعه نشان میدهد که صرفه جویی در هزینه های انرژی حدود 13511 دلار در سال برای بیش از 20 سال اتفاق می افتد و انتشار کربن 3.78 تن در سال کاهش می یابد .

با درک پتانسیل صرفه جویی انرژی ، جهان از اوایل سال 2000 به سرعت به سمت استفاده از موتورهای کارامد تر حرکت کرد. حدود 42 کشور که 76 درصد انرژی مصرف شده در جهان توسط موتور ها را تشکیل میدهند موتورهای  IE2 و IE3 رابه عنوان حداقل الزامات قانونی پذیرفتند. در سال 2023 نیز حداقل استاندارد قانونی برای الکتروموتور های 75 تا 200 کیلووات تعیین شد. که این قوانین میتواند مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای را به شدت در این کشور ها کاهش دهد.

انطباق موتور های کارامد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

کشورهایی که در صدد کاهش انتشار کربن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی هستند با بهبود راندمان الکتروموتورهای مصرفی خود میتوانند به این هدف دست یابند. ارتقای کارایی موتورهای الکتریکی از الکتروموتورهای IE2 و IE1 به الکتروموتور IE3 و بالاتر میتواند این امر را تا حدودی محقق کند .

بیشتر بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *