8 فاکتوری که گریس کاری بلبرینگ الکتروموتور را تحت تاثیر قرار میدهد

گریس کاری بلبرینگ الکتروموتور
8 نکته در مورد اختلال در روانکاری الکتروموتور

عامل 51 درصد از خرابی الکتروموتور ها بر طبق آمار بلبرینگ ها هستند. 80 درصد ایراد بلبرینگ ها نیز از مشکل روانکاری یا روغن کاری آن ها است. مسولیت زیادی برای مقدار کمی گیریس است! خب بیایید بررسی کنیم که چه عواملی بر روانکاری بلبرینگ الکتروموتور سه فاز تاثیر میگذارد. گریس کاری بلبرینگ در بازه های زمانی مشخص میتواند از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری کند . با من همراه باشید.

مواردی که میتواند بر عملکرد روان بلبرینگ اثر بگذارد

1-ساعات کاری بلبرینگ

اگر الکتروموتور شما یک عضو حیاتی است و به صورت مداوم کار میکند. به روغن کاری بیشتری نسبت به موتوری که به صورت دوره ای کار میکند. ساعت‌های کارکرد موتور را کنترل کنید تا زمان روغن‌کاری مجدد بلبرینگ‌ها را مشخص کنید.

متاسفانه تصمیم در مورد اینکه چند وقت یک بار باید بلبرینگ الکتروموتور را گریس کاری کنیم یک موضوع سر راست نیست. این تصمیم به توصیه سازنده دستگاه و نوع گیریس مورد استفاده بستگی دارد.

تولید کنندگان بلبرینگ معمولا پیشنهاد روغن کاری را بر اساس شرایط کارکرد و نوع گریس تعیین میکنند.

عموما الکتروموتور های  سبک و متوسط که به صورت دایمی کار میکنند به سیکل روغن کاری سالیانه نیاز دارند.

2-دمای عملکرد بلبرینگ الکتروموتور

هرچه دمای موتور بالاتر باشد ، گریس و روان کننده ها سریعتر تجزیه میشوند و کارایی خود را از دست میدهند . روغن خراب می شود زیرا سرعت اکسیداسیون سریعتر میشود و سرعت تبخیر بیشتر می شود. بنا بر این بازرسی بیشتر وضعیت روغن بلبرینگ الکتروموتور و استفاده از روان کننده اضافی در صورت نیاز در محیط های با دمای بالاتر ایده خوبی است.

توصیه این است که به ازای هر 10 درجه افزایش دمای محیطی فواصل زمانی روغن کاری را به نصف کاهش دهید.

3-نوع بلبرینگ

گریس مورد استفاده در بلبرینگهای های مهر و موم شده و شیلددار بیشتر از گریس مورد استفاده در بلبرینگ های روباز، غلتکی و تراست دوام دارد.

بلبرینگ الکتروموتور چینی

4-سایز بلبرینگ موتور الکتریکی

این مورد خیلی شهودی است. هرچه بلبرینگ بزرگتر باشد طبعا روغن بیشتری مصرف میکند.

بیشتر بخوانید : تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز

5-لرزش و ارتعاش الکتروموتور

الکتروموتورهایی که در معرض لرزش بیشتری قرار دارند باعث میشوند که مواد روان کننده آزادانه به قسمت های دیگر بلبرینگ برود، جایی که گریس بیش از حد کار میکند و گرم میشود. لرزش بیش از حد عمر مفید بلبرینگ را کاهش میدهد مخصوصا بلبرینگ های با سرعت بالا . لرزش بیش از حد مجاز میتواند باعث بروز مشکلات دیگری نیز شود. خب بهترین کار این است که انالیز ارتعاش انجام دهید . و دلیل لرزش را شناسایی و برطرف کنید.

گریس کاری بلبرینگ

RPM-6 یا سرعت چرخش

الکتروموتور های با سرعت بالا پتانسیل خرابی بیشتری از موتورهای الکتریکی با سرعت پایین دارند. دلیل این امر نیز واضح است ، تولید گرمای بیشتر و کار بیشتر بلبرینگ در این موتور ها بیشتر است.

7- نوع روانکار و ویسکوزیته

در بعضی از بلبرینگ ها از گریس و بعضی ها روغن های دیگر به منظور روانکاری استفاده میکنند. واضح است استفاده از روغن یا گریس نا مناسب میتواند به ساختار و عملکرد بلبرینگ آسیب بزند.

بیشتر بخوانید : ترکیب گریس های نا سازگار باعث از کار افتادگی الکتروموتور میشود

گریس به دلیل سادگی کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی که دارد در اکثر موارد به عنوان روان کننده بلبرینگ الکتروموتور استفاده میشود. گریس یک روان کننده نیمه جامد است که از روغن پایه بعلاوه غلیظ کنند و سایر مواد افزودنی ساخته میشود.

روغن پایه استفاده شده در ساخت گریس میتواند معدنی یا مصنوعی باشد. روغن های معدنی برای اگثر کاربرد های موتور الکتریکی به اندازه خوب هستند. در حالی که بهتر است از روغن های پایه مصنوعی برای کاربرد های شدید تر در دمای بالاتر استفاده شوند.

ویسکوزیته یا روان روی روغن یا گیریس باید برای بار و سرعت کار موتور الکتریکی در دمای عملیاتی مناسب باشد. ویسکوزیته روغن معدنی در گریس الکتروموتور سه فاز یا الکتروموتور تک فاز 500 الی 600 SUS در 100 درجه سانتیگراد متغییر است.

ویسکوزیته اندازه گیری مقاومت سیال در برابر جریان یافتن است .

سازنده موتور الکتریکی شما حتما توصیه خاصی برای ویسکوزیته گیریسی که باید استفاده شود برای شما خواهد داشت.

SUS چیست ؟

Saybolt Universal Seconds (SUS) بر اساس استاندارد ASTM Designation D88-56  زمان عبور 60 میلی لیتر روغن از یک روزنه استاندارد در دمای معین بر حسب ثانیه است .

8- محیط عملیاتی الکتروموتور

گریس یک ماده غلیظ و چسبان است که به راحتی گرد و غبار و کثیفی را از محیط به خود جذب میکند. یک محیط کثیف به سرعت میتواند آلودگی را به گریس و اجزای بلبرینگ منتقل کند .

  • محیط های مرطوب همچنین برای کارایی روان کننده بلبرینگ مضر هستند و میتوانند کیفیت و طول عمر آنها را کاهش دهند .
  • محیط های سرد نیز ممکن است باعث آسیب به بلبرینگ شوند. زیرا گریس و روغن در سرما بیش از حد چسبناک میشود. اگر روان کنندخ بیش از حد سفت شود قابل تصور است که عملکرد بلبرینگ ها دچار اخلال خواهد شد.

روغن کاری بلبرینگ الکتروموتور تنهای یکی از عوامل موثر در پیشگیری از مشکلات احتمالی الکتروموتور است.برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله های مشابه را در این زمینه مطالعه کنید.

 

آموزش سیم پیچی الکتروموتور سه فاز

نحوه سیم پیچی الکتروموتور سه فاز انواع گوناگون الکتروموتور سه فاز در صنایع، کارگاه و...

2 دیدگاه

بیشتر بخوانید
ارزیابی شرایط الکتروموتور

یک برنامه ایده آل برای نگهداری الکتروموتور هدف را بر جلوگیری از قطع و خوابیدن...

بیشتر بخوانید
5 دلیل خرابی الکتروموتور و روش های پیشگیری از آن

  عمر مفید الکتروموتور تمامی موتور های الکتریکی دارای عمر مفید از پیش تعیین شده...

بیشتر بخوانید
تمیز کردن و روغن کاری الکتروموتور

وجود گرد و غبار و خاک و رطوبت هوا باعث می شود که قسمت های...

بیشتر بخوانید
عیب یابی الکتروموتور سه فاز و تک فاز

عیب یابی موتور های القایی سه فاز در این مطلب تیم آبادگر سعی دارد تا...

بیشتر بخوانید
پمپ کارواش صنعتی

سرعت عمل در شست و شو و همچنین دسترسی به نقاطی غیر قابل دسترسی که...

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *