ترکیب گریس های ناسازگار یکی از عوامل خرابی الکتروموتورها است

گریس کاری الکتروموتور

خرابی الکتروموتور بر اثر استفاده از گریس نا مناسب

با اطمینان از اینکه گریس مناسبی را برای بلبرینگ الکتروموتور خود مصرف میکنید میتوانید از هزینه تعمیرات بکاهید. به یاد داشته باشید که گریس نسبت به روغن متفاوت عمل میکند.

با اینکه روغن و گریس هر دو به عنوان روان کننده عمل میکنند اما هرکدام به روش متفاوتی این کار را انجام میدهند.

بر خلاف روغن ، گریس به دلیل غلظت خود میتواند بر روی سطوح بماند و در برابر نیروی جازبه و گریز از مرکز مقاومت کند. ویژگی مهم دیگر گریس بر خلاف روغن ، توانایی آن برای باقی ماندن بین سطوح حتی زیر فشار بسیار زیاد است. با این حال همه انواع مختلف گریس با همدیگر سازگار نیستند.

گریس از چه چیزی ساخته شده است ؟

بیایید یک بررسی سریع بر عملکرد گریس در الکتروموتور ها داشته باشیم. برای الکتروموتور ها و به طور مشخص بلبرینگ الکتروموتور ها گریس وظایف مشخصی را بر عهده دارد :

  • کاهش اصطکاک
  • کاهش سایش
  • محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • و عمل به عنوان یک بازدارنده در برابر ورود الودگی ها به قسمت های حساس

مواد تشکیل دهنده گریس

برای دست یابی به این اهداف برای ساخت گریس از سه ماده اصلی روغن پایه ، غلیظ کننده ، مواد افزودنی ساخته میشود.

  • روغن پایه : روغن پایه اصلی ترین بخش گریس است که حدود 70 تا نود درصد آن را تشکیل میدهد. علاوه بر این روانکاری واقعی را روغن پایه انجام میدهد.

به طور کلی دو نوع روغن پایه وجود دارد.  پایه معدنی و روغن پایه مصنوعی. روغن پایه معدنی گریس از جمله در بلبرینگ الکتروموتور ها قابل استفاده هستند. روغن گریس پایه مصنوعی در کاربری هایی که درجه حرارت به شدت بالا می رود ترجیح داده میشود.

  • غلیظ کننده گریس : روغن پایه با غلیظ کننده ترکیب میشود. غلیظ کننده باعث نیمه جامد شدن روغن شده و بین 3 % تا 30 % محتویات گریس را تشکیل میدهد. به طور کلی سه نوع غلیظ کننده گریس داریم :
  1. صابون های فلزی ساده که رایج ترین هستند و معمولا از لیتیوم ، خاک رس ، الومینیم، سدیم و پلی اوره Polyurea استفاده میکنند.
  2. صابون های فلزی پیچیده که توانایی حمل بار بار بسیار خوبی دارند و معمولا بر پایه لیتیوم هستند.
  3. غلیظ کننده های غیر صابونی که قابلیت حمل بار فوق العاده ای دارند و مناسب برای محیط های با دمای بالا هستند.

گریس مورد استفاده در بلبرینگ الکتروموتورها عموما از نوع صابون فلزی ساده است که از پلی اوره ساخته میشود. هرچند سایر غلیظ کننده ها هم مورد استفاده قرار میگیرند.مثلا برخی اوقات ازصابون های بر پایه لیتیم یا الومینیم مورد استفاده قرار میگیرند.

  • مواد افزودنی : دلایل استفاده از مواد افزودنی در ساخت گریس را میتوان مواردی همچون بالا بردن ویژگی های مطلوب فعلی در گریس ، از بین بردن خواص نا مطلوب در گریس و بوجود آوردن خواص جدید در گریس عنوان کرد.

 بیشتر بخوانید : 8 فاکتوری که گریس کاری بلبرینگ الکتروموتور را تحت تاثیر قرار میدهد

چهار دسته از مواد افزودنی رایج که در ساخت گریس ها مورد استفاده قرار میگیرد

  • ضد سایش
  • فشار شدید
  • کاهش اصطکاک
  • روان کننده ( برای کاهش اصطکاک و سایش بدون انجام هیچ گونه واکنش شیمیایی نامطلوب با سطوح فلزی )

برای گریس های مورد استفاده در الکتروموتور ها افزودنی مورد نیاز شامل مواد جلوگیری از سایش و اکسید شدن یا زنگ زدگی است.

گریس های ناسازگار

درحالی که روغن پایه مورد استفاده در دو نوع گریس یکسان است اما ممکن است که مواد افزودنی و غلیظ کننده مورد استفاده در انها متفاوت باشد. و بزرگترین مشکل در مخلوط کردن دو نوع گیربکس زیر سر غلیظ کننده ایست که در آنها به کار رفته است. یادتان باشد دو نوع مختلف گریس ممکن است رنگ و قیمت و روغن پایه یکسانی داشته باشند اما مواد افزودنی یا غلیظ کننده متفاوتی در انها استفاده شده باشد.

چه اتفاقی می افتد اگر از دو نوع گریس ناسازگار استفاده کنیم

استفاده از گریس های ناسازگار برای الکتروموتور همانقدر بد است که استفاده نکردن از گریس بد است. برای همین باید مراقب باشید.بعلاوه ترکیب کردن گریس های نا سازگارمیتواند نتایج غیر قابل پیش بینی در بر داشته باشد. برای مثال :

  • گریس ممکن است سفت بشود و روغنی باقی نماند
  • یا ریزش روغن رخ بدهد و گریس نرم شده و تمام روغن آزاد شود

مخلوط کردن دو نوع گریس ناسازگار به معنی این است که دیگر روان سازی صورت نخواهد گرفت. در نتیجه قطعات محرک ممکن است افزایش سایش سریعی تجربه کنند و در برابر خوردگی و زنگ زدگی بی دفاع شوند و در نهایت با خرابی و از کار افتادگی و تاخیر در کار مواجه شویم.

مشکل ترکیب گریس ها اغلب در نوع غلیظ کننده ای است که در هر یک به کار رفته اما باید به چند نکته دیگر نیز توجه داشته باشیم. روغن پایه بهتر است یکی باشد.اگر دو گریس ویسکوزیته یا روان روی یکسانی نداشته باشند نتایج خروجی برای عملکرد الکتروموتور بهینه نخواهد بود.

مورد دیگر ممکن است مواد افزودنی نا سازگار در ساخت دو برند گریس باشد. مواد افزودنی برای عملکرد یک گریس بسیار حیاتی هستند در عین حال مقدار کمی از محتویات گریس را تشکیل میدهند.

در صورت مخلوط کردن دو گریس با مواد افزودنی نا سازگار شاهد کاهش اثر مواد افزودنی ، ایجاد شرایط خورندگی و سایش خواهیم بود.

استفاده از گریس های ناسازگار در بلبرینگ الکتروموتور میتواند باعث خرابی آن شده و باعث ایجاد هزینه های تعمیر و خوابیدن پر هزینه کار تولید شود.

چگونه میتوان گفت دو گریس با هم سازگارند یا خیر

قوام ، پایداری مکانیکی و نقطه ریزش سه ویژگی مهمی هستند که کارشناسان در مورد سازگاری گریس ها عنوان کرده اند.

  • در دماهای بالا تغیر در وسکوزیته دو گیربکس باید در محدوده تغیر قوام باشند.
  • پایداری مکانیکی مخلوط تغییر نکند.
  • نقطه ریزش مخلوط نباید به طور قابل توجهی کمتر از گریس های جداگانه باشد.

در صورت عدم اطمینان گریس را کاملا تعویض کنید

اگر از سازگاری گریس قبلی و گریس جدید مطمئن نیستید و به مقدار کافی از گریس اورجینال در اختیار ندارید بهتر است که کالا از گریس جدید استفاده کنید و آنها را ترکیب نکنید. گریس موجود را کاملا تمیز کنید و قطعات درگیر را کاملا تمیز کنید ، سپس از گریس جدید استفاد کنید.

بیشتر بخوانید : تمیز کردن و روغن کاری الکتروموتورها

بیشتر بخوانید : آموزش و نکات تعویض بلبرینگ دینام 

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدای مقاله شرح داده شد ، استفاده از گریس به منظور روان کاری در بلبرینگ الکتروموتور ها ضروری است. اما گاهی ممکن است با گذشت زمان و از دست رفتن خواص گریس در بلبرینگ نیاز به گریس کاری مجدد داشته باشیم. در صورتی که از یکسان نبودن گریس جدید با گریس قبلی در الکتروموتور اطمینان نداشته باشیم باید گریس قبلی را به خوبی از روی قطعات درگیر تمیز و پاک کنیم تا خدای نکرده باعث از بین رفت خواس گریس نشویم. در این مقاله در مورد چگونگی تشخصی گریس های ناسازگار و همچنین خواص هر یک از مواد تشکیل دهنده گریس صحبت شده است. برای تعویض یا جایگزینی گریس بلبرینگ الکتروموتور خواند این مقاله توصیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *