راهنمای جامع کاربری و عیب یابی گیربکس حلزونی

گیربکس های صنعتی بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته میشوند و از لحاظ ابعادی و نصب همگی استاندارد هستند. گیربکس های کتابی که به انها گیربکس مکعبی یا گیربکس نود درجه گفته میشود در واقع از لحاظ ساخت نوعی از گیربکس های حلزونی هستند که شفت خروجی را 90 درجه از محور محرک یا الکتروموتور منحرف میکنند.  نوع دیگر گیربکس حلزونی گیربکس های سری VF  و MVF هستند که از آنها در ساخت بالابرهای ساختمانی استفاده میشود. در ادامه مقاله به بررسی عیب یابی گیربکس حلزونی و نکات کاربری از جمله نصب و نگهداری آنها خواهیم پرداخت.

سایز های گیربکس مکعبی

این گیربکس ها از لحاظ سایز بندی به تیپ های 25 تا 150 به صورت زیر طبقه بدی میشوند. که هرکدام به نسبت تبدیل های استاندارد بر اساس دندانه های چرخ دنده ی گیربکس ساخته میشوند .

  • گیربکس کتابی NMRV25
  • گیربکس کتابی NMRV30
  • NMRV40
  • NMRV50
  • NMRV63
  • NMRV75
  • NMRV90
  • NMRV110
  • NMRV130
  • NMRV150

ویژگی های گیربکس کتابی

گیربکس های مکعبی در سایز های کوچک خود با بدنه الومینیمی ساخته میشوند. از ویژگی های آنها میتوان به ساختار فشرده و سطح ضد زنگ و حجم کم آنها و کاهش سرعت با نسبت بالا اشاره نمود.

معایب گیربکس کتابی یا حلزونی

راندمان پایین تر این نوع گیربکس صنعتی نسبت به سایر گیربکس های صنعتی است . بر خلاف سایر گیربکس ها که چرخ دنده انها عمدتا به صورت غلتشی بر روی شبکه دندانه ای را تجربه میکنند.مش بندی چرخ دنده حلزونی با اصطکاک لغزشی بین دندانه های چرخ دنده و ماردون همراه است که این امر و اصطکاک لغزشی باعث تولید گرمای بیشتری میشود و به صورت کلی باعث میشود راندمان گیربکس های حلزونی از سایر گیربکس های صنعتی پایین تر باشد. در عیب یابی گیربکس حلزونی باید به این نکته نیز توجه به خصوصی داشته باشید.

عیب یابی گیربکس حلزونی

اقدامات احتیاطی برای نصب گیربکس

گیربکس باید روی پایه ای محکم و مسطح نصب شود . پیچ پایه باید محکم باشد و از لرزش جلوگیری کند.

پس از نصب امتداد شفت موتور محرک و گیربکس باید با محور همدیگر دقیقا به صورت تراز قرار گیرند.

هنگامی که انتهای شفت را بر روی چرخ دنده ها و یا سایر قسمت های انتفال نصب میکنید باید تا حد امکان نزدیک به بلبرینگ باشد تا از تنش خمشی شفت تا حد امکان کاهش یابد.

قبل از استفاده از گیربکس باید به این نکته توجه کنید که ساختار گیربکس ، نوع گیربکس ، تیپ گیربکس ، نسبت تبدیل ، سایز شفت ورودی ، شافت خروجی ، جهت محور شفت ورودی و خروجی ، جهت چرخش مطابق با نیازمندی های شما باشد. 

همچنین سرعت ورودی گیربکس حلزونی نباید از 1400 دور در دقیقه تجاوز نماید.

در هنگام شروع کار دستگاه بار باید به مرور اعمل شود و با بار کامل دستگاه شروع به کار نکند.

در عیب یابی گیربکس حلزونی توجه به میزان روغن و  روغن کاری اهمیت زیادی دارد . برای گیربکس سوراخ روغن کاری و سوراخ تخلیه تعبیه میشود. معمولا در کاتالوگ گیربکس ها اشاره میشود که بعد از پانصد ساعت ابتدایی کار گیربکس روغن باید تعویض شده و با روغن جدید جایگزین شود. بعد از این کار چرخه تعویض روغن 6000 ساعت توصیه میشود.

برای گیربکس های معمولی بیشترین دمای مجاز 80 درجه سانتیگراد است و اگر دمای آن از این مقدار بیشتر شد کار باید برای بررسی مساله متوقف شود.

اگر گیربکس قبل از مصرف بیشتر از 4 یا 6 ماه در جایی انبار شده است و در این مدت کاسه نمد  در روغن غوطه ور نباشد ، توصیه میشود که کاسه نمد و روغن را تعویض کنید.

درجه حرارت محیط کاربری نباید بیش از 5 درجه با محیط توصیه شده شرکت سازنده گیربکس اختلاف داشته باشد.

تجزیه و تحلیل خرابی گیربکس صنعتی

در عیب یابی گیربکس حلزونی ، خرابی و عدم کارکرد درست گیربکس ها به طور کلی به 5 دسته تقسیم میشوند . در ادامه به بررسی دلیل اتفاق افتادن هر مشکل و روش های پیشگیری از انها میپردازیم.

  • داغ شدن
  • لرزش
  • صدا
  • نشت روغن
  • سایش دندانه های چرخ دنده

دلایل داغ شدن گیربکس صنعتی

1-اتصال نامناسب بین گیربکس 2- الکتروموتور یا دستگاه دیگر 3-بارگزاری بیش از حد 4-اصتکاک بیش از حد کاسه نمد 5- گریس کاری بیش از حد یا کمبود گریس 6-ناخالصی بیش از حد در روغن

راهکار های جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گیربکس

1-بررسی و تنظیم مجدد اتصال گیربکس 2- بارگزاری معقول و مناسب 3-روغنکاری اطراف کاسه نمد4-روغنکاری و گریس کاری برطبق توصیه شرکت سازنده و به مقدار استاندارد4-تعویض روغن به موقع

دلایل لرزش گیربکس صنعتی

1-دهانه الکتروموتور یا گیربکس یا دستگاه اصلی به درستی متصل نشده اند 2-دندانه چرخ دنده ها سایده شده یا آسیب دیده یا از بین رفته است 3-بلبرینگ فرسوده شده است 4-پیچ ها شل شده اند

راهکار جلوگیری از لرزش گیربکس حلزونی

1-پیدا کردن اتصال نا مناسب و محک کردن و تراز کردن آن دهانه 2-تعویض چرخ دنده ها و یا تعویض کلی گیربکس 3-تعویض بلبرینگ ها 4- سفت و محکم کرد پیچ ها

دلیل صدای گیربکس حلزونی

1-اتصال نا مناسب بین موتور محرک و گیربکس و دستگاه 2-بلبرینگ آسیب دیده یا فاصله زیاد 3- نا ترازی چرخ دنده ها 4- کمبود روغن و گریس

راهکار ایراد صدای گیربکس

1-جایگذاری و نصب مناسب 2-تعویض بلبرینگ 3- سطح چرخ دنده ها را اصلاح کنید یا چرخ دنده ها را تعویض کنید. 3-بر اساس استاندارد و دستور العمل کارخانه سازنده روغن کاری مناسب انجام دهید

دلیل نشت روغن گیربکس حلزونی

با تویض به موقع روغن و تمیز نگاه داشتن آن و با اقداماتی نظیر جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار و اجسام خارجی مانند زنگ زدگی ها و ذرات فلزی میتوان از خرابی چرخ دنده و سایش انها و بوجود امدن مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

1-ایراد کاسه نمد 2- محدود سیل روغنی فرسوده شده است 3-پیچ روغن شل شده است 4- مخزن روغن آسیب دیده است

راهکار رفع نشت روغن گیربکس حلزونی

1-تعویض کاسه نمد 2- تعویض یا تعمیر سیل روغنی داخلی یا خارجی 3-سفت کردن پیچ روغن 4- تعویض مخزن روغن گیربکس

دلیل سایش چرخ دنده های گیربکس

در گیربکس های با ساختار حلزونی که با نام های گیربکس نود درجه و گیربکس کتابی و مکعبی شناخته میشوند به دلایل ساختاری و جنس متریال مورد استفاده در ساخت همیشه سختی قسمت ماردونی یا مارپیچی(فولادی)  بیشتر از چرخ دنده های حلزونی ( برنجی) است، بنا بر این مشکل ساییدگی و خرابی چرخ دنده معمولا در این قسمت برنجی اتفاق می افتد.

1-اضافه بار 2- روغنکاری بر اساس توصیه شرکت سازنده و استاندارد نیست 3- کمبود روغن 4-با توجه به تعویض نکردن به موقع روغن ، روغن از حالت کارآمد خارج شده است 5- داغ کردن بیش از حد در حین کار

راهکار رفع سایش چرخ دنده ها

بار مجاز اعمال شود 2- جایگزینی روغن استاندارد 3-اضافه کردن روغن بر اساس استاندارد 4- تویض روغن بر اساس جدول زمانی 5- اقدامات مناسب

اجزای گیربکس مکعبی

 اجزای گیربکس کتابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×