دستورالعمل عمومی راه اندازی و نگهداری الکتروموتور

دستورالعمل عمومی نگهداری و راه اندازی الکتروموتور YC

الکتروموتورهای سری YC، الکتروموتورهای القایی هستند که دارای سیم پیچی از جنس مس و قفسه از نوع سنجابی می باشند. این الکتروموتورها دارای کلاس حفاظتی IP55 و کلاس عایق بندی F  می باشند که روش خنک کنندگی انها مطابق با متد IC411 می باشد.در ادامه با بررسی چگونگی راه اندازی الکتروموتور با ما همراه باشید.

 

شرایط محیطی هنگام راه اندازی الکتروموتور

همانطور که در بخش الکتروموتور های تک فاز گفته شد دمای محیط راه اندازی باید کمتر از 40 درجه سانتیگراد و ارتفاع از سطح دریا باید کمتر از 1000 متر باشد. این متر و معیار برای اکثر الکتروموتورهای معمولی صدق میکند.

مقدار ولتاژ و نحوه اتصال برای الکتروموتورهای 5.5 اسب بخار (4 کیلووات) و کمتر از آن در حالت 220 ولت به صورت مثلث و در حالت 380 ولت به صورت ستاره می باشد. در الکتروموتورهای 7.5 اسب بخار یا 5.5 کیلووات به بالا در حالت 380 ولت نحوه اتصال به صورت مثلث و در حالتی که ولتاژ 660 است به صورت ستاره می باشد.

مدت زمان استفاده از الکتروموتور به صورت دایمی است به این دلیل که رژیم کاری ذکر شده روی پلاک S1  می باشد. در خصوص پلاک خوانی الکتروموتورها اینجا را مطالعه بفرمایید.

 

همچنین بخوانید: تعویض بلبرینگ دینام و الکتروموتور سه فاز

 

مقدمات قبل از نصب الکتروموتور

قبل از خرید و باز کردن بسته بندی دقت کنید که بسته بندی سالم باشد و مرطوب نباشد.

بعد از باز کردن بسته بندی ورق های ضد زنگ را از روی الکتروموتور برداشته و گرد و غبار روی آن را پاک کنید.

سپس پلاک الکتروموتور را چک کرده و با درخواست خود تطبیق دهید.

سپس چک کنید که بر روی بدنه الکتروموتور بر اثر حمل و نقل های طولانی تغییر شکل یا آسیب دیدگی بوجود نیامده باشد.

شفت الکتروموتور را بچرخانید تا متوجه شوید که اجزا بسته شده شل نشده باشد یا روتور با استاتور درگیر نشده باشد.

مقاومت عایق بندی را بررسی کنید که مقاومت کمتر از 0.5 meg نباشد در غیر اینصورت باید سیم پیچی استاتور را در دمایی کمتر از 120 درجه سانتیگراد خشک نمود.

در صورت رعایت نکردن موارد فوق الکتروموتور ها شامل گارانتی نمیشود.

 

همچنین بخوانید: آموزش سیم پیچی الکتروموتور سه فاز

 

روش نصب الکتروموتور YC

انتقال قدرت هم از طریق استفاده از کوپلینگ و هم از طریق استفاده از تسمه امکان پذیر است.

در صورت انتقال قدرت با استفاده از چرخ تسمه، محور شفت خروجی باید موازی با محور بار وارده و عمود بر محور چرخ باشد و در صورت استفاده از کوپلینگ محور شفت خروجی الکتروموتور باید همان محور بار وارده باشد.

الکتروموتورها باید در جایی نصب شوند که جریان هوای کافی وجود داشته باشد و الکتروموتور به راحتی خنک شود.

 

مشاهده دسته بندی کامل الکتروموتور سه فاز همراه با قیمت و ویژگی های محصول

 

راه اندازی الکتروموتورها

الف – قسمت اتصال به زمین الکتروموتورها که درون جعبه برق قرار دارند باید به خوبی به زمین اتصال داده شوند و یا در صورت لزوم میتوانید از یک پیچ که بین پایه و زمین، یا بین فلنج و زمین قرار میگیرد به عنوان قسمت اتصال به زمین استفاده کنید.

در قسمت جعبه برق 6 محل اتصال وجود دارد که به ترتیب زیر علامت گذاری شده اند.

لطفا الکتروموتورها را بر طبق دستورالعمل روی پلاک به صورت مثلث یا ستاره به منبع تغذیه وصل نمایید.

 

اتصال ستاره و مثلث

 

وقتی که تناوب فازی منبع نیرو ABC به ترتیب بر روی سر سیم های U1 W1 V1 بسته شوند آنگاه جهت حرکت شفت خروجی موافق جهت حرکت عقربه های ساعت خواهد بود. که در صورت تعویض تناوب فازی منبع نیرو، جهت چرخش تغییر خواهد کرد.

 

کیت محافظ حرارتی

ب – در صورت فعال شدن بیش از معمول کیت محافظ حرارتی، باید علت این موضوع مشخص شود که آیا از الکتروموتور یا از بار بیش از حد یا از خود کیت می باشد.

تنها در صورت رفع اشکال میتوانید الکتروموتور را دوباره راه اندازی کنید.

 

روغن کاری الکتروموتور

ج – هنگام به کار گیری الکتروموتور اطمینان حاصل کنید که الکتروموتور به خوبی روغن کاری شده است یا خیر.

معمولا بعد از هر 5000 ساعت کارکرد باید به مقدار روغن افزود و یا آن را تعویض کرد. اگر در هنگام به کار گیری الکتروموتورهای 3000 دور یا 6 پل درجه حرارت بلبرینگ ها بالا برود باید روغن آنها تعویض شود. بدین منظور باید روغن کهنه تخلیه شود و سپس باید بلبرینگ را با بنزین به خوبی تمیز کرد و داخل و خارج آن به اندازه کافی گریس ZL با پایه لیتیوم افزود. اما برای الکترومونور های 1000 و 1400 و 700 دور باید دو سوم داخل و خارج بلبرینگ ها را با گریس پر کرد.

 

مقدار مجاز لقی بلبرینگ

د – وقتی که بلبرینگ ها به پایان عمر کاری خود میرسند، لرزش و صدای الکتروموتور ها در هنگام کار افزایش پیدا میکند. اگر پس از بررسی بلبرینگ ها مقدار لقی موجود بیشتر از مقادیر زیر بود باید نسبت به تعویض بلبرینگ ها اقدام نمود.

 

بازکردن الکتروموتور

و – امکان باز کردن الکتروموتور هم از درب جلو هم عقب امکان پذیر است. اگر نیازی به پیاده کردن پروانه نباشد راحت تر است که باز کردن الکتروموتور از درب عقب باشد.

ه – هنگام تعویض سیم پیچی باید تمامی اعداد و ارقام لازم نوشته شوند مانند تعداد سر سیم ها، ابعاد و غیره. در صورت گم شدن اطلاعات باید با تولید کننده تماس بگیرید.

اگر طرح اولیه الکتروموتور به دلخواه تغییر کند ممکن است بعضی از عملکرد ها افت کند یا در حالتی بدتر الکتروموتور از کار خواهد افتاد.

 

همچنین بخوانید:‌ دلایل خرابی الکتروموتور و روش پیشگیری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *