5 نکته برای نگهداری الکتروموتور

الکتروموتور هایی که امروزه استفاده میشوند نسبت به نمونه های قدیمی تر خود قابل اعتماد تر هستند و از قابلیت های بیشتری برخوردار می باشد. اما بعضی موقع ها دچار مشکل میشوند. برای اینکه یک الکتروموتور چه تک فاز باشد چه سه فاز باشد بیشترین بهره وری را داشته باشد و بهترین اجرا را بدهد باید مواردی را رعایت کرد.

ضروری است که موارد و شرایط ایده آل را برای نصب فراهم کرد و نگهداری و سرویس مناسب را در طول کار مد نظر قرار داد.

آبادگرموتور قصد دارد تا در مقاله پیش رو  راه هایی را برای اینکه موتور الکتریکی شما در شرایط مناسب اجرایی قرار گیرد را خدمتتان ارائه دهد.

نکات نگهداری الکتروموتور

موارد مطرح شده در زیر از اصولی هستند که برای نگهداری موتور تجهیزات شما نیاز است.رعایت موارد زیر که اغلب ساده به نظر میرسند میتواند عمر مفید موتور و تجهیزات شما را افزایش داده و از سرمایه شما محافظت کند. در ادامه پنج روش ساده برای نگهداری و مراقبت از الکتروموتور ها را مطالعه خواهید کرد.

1-روغن کاری مناسب انجام دهید

روغنکاری نقش بسیار حیاتی را در افزایش عمر بلبرینگ ها ایفا میکنند.

برای روغن کاری بلبرینگ الکتروموتور ها دو متریال موجود می باشد. روغن و گریس.

در هنگام نصب ست جدید بلبرینگها بسیار مهم است که توجه کنید آیا بلبرینگ ها از قبل توسط کارخانه یا مصرف کننده روغن کاری شده است یا خیر.

گریس بلبرینگ الکتروموتور
روغ کاری الکتروموتور

مضرات روغن کاری زیاد یا کم

روغن کاری بیش از حد یا روغن کاری کمتر از حد نرمال برای عمر الکتروموتور شما مناسب نیست.

روغنکاری یا گریس کاری بیش از حد بلبرینگ ها باعث کم شدن سرعت اتلاف گرمای ایجاد شده توسط بلبرینگ ها میشود. گرمای ایجاد شده بالا میرود و باعث آسیب به بلبرینگ ها یا کم شدن عمر آنها میشود. یا حتی ممکن است اگر نقصی وجود داشته باشد بیشتر شود و در نتیجه طول عمر بلبرینگ و در نتیجه طول عمر الکتروموتور را کاهش دهد.

  • میتوانید درخصوص کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تمیز کردن و روغن کاری الکتروموتور ها اینجا را مطالعه بفرمایید.

2-از ارتعاشات بیش از حد خودداری کنید

همیشه باید الکتروموتور را از ارتعاشات شدید محافظت کنید. به ویژه زمانی که در حالت کار نیستند.هنگامی که موتور ها در حالت بیکاری در معرض ارتعاشات قرار میگیرند ، این امر باعث لرزش یاتاقان هاشده  چربی روغن یا گریس را از بین می برد.

این امر باعث افزایش اصطکاک بین بلبرینگ و سایر سطوح فلزی می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق ، اطمینان حاصل کنید که الکتروموتر شما در معرض ارتعاش مداوم موتور یا ابزار دیگری که در نزدیکی آن کار میکند قرار نگیرد.

3-مدیریت رطوبت

یکی از مولفه های مهم در خصوص الکتروموتور ها میزان آسیب پذیری انها در مقابل رطوبت است.

در زمانی که الکتروموتور به مدت زیادی بدون کار و استفاده باقی مانده باشد ممکن است در قسمت های داخلی موتور رطوبت بوجود امده باشد.

این رطوبت داخل موتور میتواند باعث زنگ زدگی بشود و باعث عواقب ناشی از آن شود.

این مشکل را میتوانید با استفاده از گریس کاری کنترل کرد.

معمولا هنگام روغن کار بلبرینگ ها در زمان منتاژ به انها مواد جلوگیری کننده از زنگ زدگی تزریق میشود.

4-تلفات موتور الکتریکی

به طور معمول ، سه نوع تلفات در موتور الکتریکی وجود دارد که می تواند منجر به خرابی عایق و در نتیجه خرابی موتور شود. این ضررها عبارتند از

تلفات هسته

حرارتی که در طول تلفات هسته از بین میرود ، هسته را بیشتر تخریب میکند، در نتیجه این امر باعث بوجود آمدن گرمای بیشتر و تخریب بیشتر هسته می شود.با استفاده از لایه نازک تر و افزایش طول هسته میتوانید این تلفات را کاهش دهید.

تلفات روتور 

این تلفات معمولا در میله های رسانای روتور رخ میدهد که ممکن است بزرگتر شوند تا اندازه سطح مقطع افزایش یابند.مقاومت با حلقه های انتهایی بزرگتر نیز کاهش مییابد.

تلفات استاتور 

این گونه تلفات معمولا هنگام ورود جریات به داخل سیم پیچی اتفاق می افتد. برای کم کردن تلفات استاتور میتوان از سیم های ضخیم تر و عایق های نازک تر استفاده کرد.

5-یک تاریخچه تعمیر و نگهداری داشته باشید

همیشه مطمعن باشید که تاریخچه تعمیر و نگهداری را پیش خد نگه دارید. هر موقع که عملکرد موتور بررسی میشود یا تعمیر میشود کاری که صورت گرفته را بنویسید. این کار باعث میشود از سرویس های دوباره و اضافه جلوگیری شود. با انجام این کار یک تاریخچه از اینکه الکتروموتور قبلا با چه مشکلاتی روبرو شده است خواهید داشت.

یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب که هم پیشگیرانه و هم پیشبینی کننده می باشد. این به دانستن شرایط سلامت الکتروموتور و اینکه تا چه زمان به کار خود ادامه خواهد داد کمک میکند.

جمع بندی 

اگر تمام موارد فوق را که برای نگهداری موتور الکتریکی در بالا ذکر کردیم را رعایت کنید این مساله به موتور شما کمک خواهد کرد که مدت زمان طولانی تری به کار خود ادامه دهد ، بنابراین محافظت بهتری از سرمایه خود بعمل خواهید آورد.

با امید اینکه مقاله فوق توانسته باشد به شما مخاطب عزیز کمک کرده باشد.

اگر قصد مطالعه بیشتر در خصوص آسیب ها و عیب یابی الکتروموتورها بخوانید میتوانید به بخش مقالات آبادگر موتور مراجعه بفرمایید.فروشگاه آبادگر نمایندگی فروش الکتروموتور های ایرانی و چینی و اروپایی واقع در پاساژ سعدی قدیم اماده تهیه محصولات صنعتی و کشاورزی مورد نیاز مخاطبان خود میباشد.

در خصوص اطلاع از محصولات موجود یا استعلام قیمت ها به صفحه محصولات ما مراجعه بفرمایید.یا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *