با صرفه جویی در مصرف برق میتوان برق مصرفی یک کشور اروپایی را تامین کرد

ارتقاع بهره وری یا راندمان الکتروموتورها و درایوها روی کاغذ خیلی خوب به نظر میرسد اما در عمل چطور انجام میشود؟

در تاریخ یک جولای سال 2023 مرحله دوم مقرارت محیط زیستی اتحادیه اروپا 1781/2019EU که الزامات اضافه تری را برای موتورهای الکتریکی خاص تعیین میکند، اجرایی شد.

اولین گام این مقررات در سال 2021 اجرا شد که قصد داشت الکتروموتورها و درایو ها را با هدف صرفه جویی 110 تراوات ساعت در سال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا سال 2030 را به انجام برساند.

با عملی کردن این هدف، انرژی ذخیره شده میتواند برق مصرفی کشوری به وسعت و جمعیت هلند را برای یک سال تامین کند. این یک واقعیت فوق العاده است که انرژی به اندازه مصرف کل یک کشور صرفه جویی شود.

خیلی ساده با استفاده از موتورها و درایو های با کلاس راندمانی بالاتر، میتوان به مقدار قابل ملاحظه ای به اندازه مصرف یک کشور انرژی ذخیره کرد. و صرفه جویی در مصرف برق را به بالاترین حد ممکن رساند.

اهداف صرفه جویی مصرف انرژی قابل دستیابی هستند

خبر خوب این که این بهینه سازی ها و بهبود بهره وری انرژی به سادگی قابل دستیابی است. مرحله یک از مقرارت طراحی های زیست محیطی اتحادیه اروپا حداقل کلاس بازدهی انرژی را IE3 برای موتور های جدید تعیین کرد. و IE2 را برای همه درایو های جدید تعین میکند. در حالی که این الزامات به قوت خود باقی است مرحله دوم استفاده از موتورهای در بازه 75 کیلووات تا 200 کیلووات را ملزم به کلاس راندمان IE4 میکند.

بیشتر بخوانید : الکتروموتور راندمان IE3 

تعویض و جایگزینی موتورها و درایوها باعث کاهش هزینه های جاری میشود

اتحادیه اروپا اولین منطقه در جهان است که استاندارد بهره وری انرژی IE4 را برای برخی موتورها الزامی میکند. محصولاتی که با مقررات جدید سازگار هستند سالهاست که در بازار وجود دارند و توسط تولید کننده ها و شرکت های معتبر تولید میشوند. بنابرین تعویض آنها از نظر فنی آسان است. این مقررات شاید در ابتدا باعث تراشیده شدن هزینه برای صاحبان مشاغل و کارگاه ها شود اما در آینده نه چندان دور صرفه جویی و کاهش هزینه قابل ملاحظه ای در هزینه های جاری اتفاق خواهد افتاد.

صرفه جویی در مصرف برق با استفاده از الکتروموتور ها و درایو های با کلاس راندمان بالاتر

کاهش 60 درصدی هزینه های انرژی

با استفاده از اینورتر و درایو برای کنترل سرعت الکتروموتورهای میتوان صرفه جولیی در مصرف انرژی را بیشتر از این هم افزایش داد. در واقع استفاده از ترکیب مناسبی از یک موتور با راندمان بالا و یک درایو مناسب میتوان در مقایسه با موتوری که با سرعت کامل و به صورت مستقیم روی خط کار میکند تا 60 % هزینه های انرژی را کاهش داد.

بیشتر بخوانید : الکتروموتورها از لحاظ راندمان و بازدهی به چند دسته طبقه بندی مشوند؟

و این تازه اول ماجراست

در حالی که بر اساس الزامات مقررات زیست محیطی استفاده از موتورها و درایو های با راندمان بالا مزایای عالی برای کشور ها و انسان ها دارد. هنوز پتانسیل بالایی برای پایین اوردن مصرف انرژی وجود دارد. به دلیل اینکه این مقررات فقط حداقل راندمان دستگاه ها را تعیین کرده است. در واقع موتورهای با راندمان بالاتری نیز توسط برخی شرکت های پیشرو تولید میشوند. استفاده از این نوع موتورها و درایو ها مخصوصا زیر بار های مقطعی میتواند به میزان بیشتری مصرف انرژی را کاهش دهد.

در حالی که الزامات زیست محیطی استاندارد های بهره وری را تا موتورهای IE4 تعیین کرده است، شرکت هایی هستند که موتورهای با راندمان IE5 را نیز روانه بازار ها میکنند.

کلاس بهره وری فوق العاده IE5 که تلفات انرژی را تا 40 درصد در مقایسه با موتور های IE3 کاهش میدهد و علاوه بر مصرف انرژی گاز Co2 کمتری نیز وارد محیط زیست میکند. این در حالی است که در کشور عزیز ما موتور های با کلاس بهره وری IE1 و IE2 هنوز بیشترین استفاده را در صنایع و دستگاه ها دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *