الکتروموتور یا دینام چیست؟

موتور های الکتریکی

الکتروموتورها که موتورهای الکتریکی یا دینام هم نامیده می‌شوند لوازمی هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند، به طور کلی در صنعت هرجا که نیاز به حرکتی هست از دینام یا الکتروموتور یا موتور الکتریکی استفاده می‌شود.

الکتروموتورها در دسته های گوناگون و متنوعی دسته بندی می‌شوند که فاکتور های مختلفی از جمله نوع برق مصرفی، میزان برق مصرفی و توان مصرفی و سرعت گردش در آنها متغیر می‌باشد.

انواع الکتروموتور بارلی
شناخت انواع الکتروموتور بارلی

از همین رو داشتن اطلاعات مناسب و کافی قبل از خرید و نصب میتواند کمک شایانی در بهینه سازی مصرف و هزینه و وقت شما عزیزان کند. تیم آبادگر موتور با کمال میل شما عزیزان را در کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر همراهی خواهند کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

به عنوان مثال نوع خاصی از الکتروموتورها به نام موتورهای ای ایکس در بازار وجود دارد که به موتور های الکتریکی ضد انفجار شهرت دارد.

این الکتروموتورها در موارد خاص و در مکان هایی که احتمال اتش سوزی بر اثر جرقه ایجاد شده توسط دینام در محیط گازی قابل اشتعال وجود دارد کاربرد دارند.

تفاوت الکتروموتور یا دینام در چیست؟ 

البته به صورت محاوره ای برخی افراد به الکتروموتور دینام هم میگویند که از لحاظ اصولی غلط است. با اینکه اکثر قطعات الکتروموتور و دینام یکی است اما کاربرد آنها متفاوت و دقیقا برعکس است. الکتروموتور یا موتور الکتریکی برق مصرف میکند اما دینام برق تولید میکند.

بیشتر بخوانید : تفاوت الکتروموتور و ژنراتور

خرید  الکتروموتور سه فاز

 

طبقه بندی موتور های الکتریکی

الکتروموتورها بر اساس مقدار برق مصرفی به انواع موتور سه فاز و الکتروموتور تک فاز تقسیم میشوند که امروزه در صنعت الکتروموتورهای سه فاز کاربرد بیشتری دارند همچنین دینام ها یا الکتروموتوها بر اساس نوع برق مصرفی به الکتروموتور های متناوب (برق شبکه) یا مستقیم (باتری) طبقه بندی میگردند.

مولفه دیگر طبقه بندی الکترو موتور ها یکای توان مصرفی انها میباشد که با کیلووات یا اسب بخار سنجیده میشوند که برای انتخاب دینام و نصب انها بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد.

دیگر مشخصه مهم در انتخاب موتور های الکتریکی یا الکترو موتور ها میزان گردش یا دور موتور مصرفی انها میباشد  که بر اساس دور بر دقیقه سنجیده میشوند. به عنوان مثال 3000 (rpm).

جنس پوسته الکترو موتور ها می‌تواند چدنی با وزن زیاد یا آلومینیمی با وزن کم  یا حتی استیل باشد که بر اساس نیاز باید انتخاب شوند. الکتروموتور های چدنی معمولا برای توان های بالا و آلومینیومی برای توان های کمتر استفاده میشوند.

بیشتر بدانید : تفاوت پوسته چدنی و آلومینیمی در الکتروموتورها

همچنین لازم به ذکر است که محل مورد استفاده دینام، میزان دما متوسط، مقدار گرد و غبار محل و رطوبت محیط از جمله فاکتور های مهم و حیاتی قبل از انتخاب و نصب الکترو موتور می‌باشد. به طور کلی الکتروموتور های نرمال در محیط با حداکثر دمای 40 درجه سانتیگراد میتوانند کار کنند.

 

علل خرابی الکتروموتورها

در پایان چند مورد از علل خرابی الکترو موتورها را برایتان به صورت فهرست وار بیان میکنیم تا با فراهم کردن شرایط مناسب قبل از نصب بتوانید عمر الکترو موتور و دینام خودتان را بالا ببرید.

علل شایع خرابی موتور های الکتریکی و الکتروموتورها:

  • جذب جریان زیاد
  • مقاومت پایین
  • گرمای زیاد
  • گرد و غبار
  • رطوبت
  • لرزش
  • نوسانات ولتاز

این موارد فاکتور های مهمی هستند که رعایت کردن انها میتواند در طولانی تر شدن عمر و بازدهی بهتر موتور الکتریکی شما عزیزان بسیار تاثیر گزار باشد.

برند های در دسترس الکتروموتور در بازار

برای خرید الکتروموتور های سه فاز یا تکفاز میتوان از تولیدات ایرانی از جمله موتوژن و الکتروژن به عنوان گزینه های خرید یاد کرد. اگر میخواهید موتورهای با قیمت ارزان تر تهیه کنید میتوانید سری به برند های چینی(مانند بارلی یا کاجیلی و گوانگلو) در بازار بزنید. الکتروموتورهای ساخت کشور های اروپایی نظیر WEG و ABB و SIEMENS نیز به صورت استوک یا نو قابل تهیه هستند.

در صورت نیاز به راهنمایی و کسب اطلاع از قیمت الکتروموتورها موتوانید با ما در تماس باشید و یا به لینک محصولات فروشگاه آبادگر موتور مراجعه کرده و کالای مورد نیاز خود را با توجه به کارخانه سازنده و برند و دیگر مولفه های الکتروموتورها انتخاب نمایید.

کارشناسان فنی و فروش آبادگرموتور آماده ارایه خدمات به شما همکاران و مشتریان عزیز میباشند و در اسرع وقت نسبت به ارسال و ارایه خدمات مورد نیاز شما اقدام خواهند کرد.

بیشتر بخوانید : درایو یا اینورتر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *