راهنمای نصب و تعمیر الکتروموتور وگ
متن پیش روی شما دستور العمل نصب و تعمیر الکتروموتور است که ترجمه شده از کاتالوگ الکتروموتور وگ است. این دستور العمل برای هر نوع الکتروموتور قابل استفاده است اما به دلیل اینکه برگرفته از متن های شرکت وگ است ما نیز با همین نام این مقاله را منتشر میکنیم.
قبل از نصب الکتروموتور WEG این دستورالعمل را مطالعه بفرمایید.
بررسی الکتروموتور هنگام دریافت محموله
- قبل از هرچیز بررسی کنید که هرگونه آسیب احتمالی در هنگام حمل و نقل به الکتروموتور وارد نشده باشد.
- اطلاعات name plate یا پلاک الکتروموتور را چک کنید.
- قفل کن شفت را در صورت وجود قبل از شروع کار از موتور جدا کنید.
- شفت را با دست بپرخانید تا از حرکت آزادانه آن اطمینان حاصل کنید.
حمل و نقل و جابجایی الکتروموتور
الکتروموتور ها نباید بوسیله شفت از جای خود بلند شوند، این کار باید بوسیله پیچ های قلاب دار(Eyebolts) انجام شود.
قسمت های مربوط به حمل دستگاه طراحی شده اند که موتور را هنگام جابجایی ساپورت کنند. اگر برای الکتروموتور دو قسمت بلند کردن(Lifting device) تعبیه شده است پس باید برای بلند کردن آن از زنجیر یا کابل دوبل استفاده شود.
بالا بردن و پایین آوردن الکتروموتور را به آرامی و بدون اعمال شوک و ضربه شدید انجام دهید.در غیر این صورت به بلبرینگ ها آسیب وارد خواهد شد.
الکتروموتور وگ بوسیله عضو قفل کننده شفت محافظت میشود تا در حین حمل و نقل از صدمه دیدن اجزای داخلی (بلبرینگ)جلوگیری کند.
قفل کن شفت Weg باید در تمامی حمل و نقل های آتی نیز استفاده شود. حتی زمانی که الکتروموتور را از دستگاه های متصل به آن جدا میکنید باید از قفل کننده شفت استفاده شود.
انبار کردن الکتروموتور وگ WEG
اگر الکتروموتور به محض رسیدن نصب نمیشود پس باید در محلی خشک و بدون رطوبت انبار شوند.محل انبار کردن موتور باید خشک ، بدون روطبت،بدون گاز و دود های خورنده باشد. این محل باید دمایی ثابت و معمولی داشته باشد. الکتروموتور باید از اشیای اطراف خود نیز کمی فاصله داشته باشد.
محل نگهدار موتور الکتریکی باید دمایی حدود 5 تا 60 درجه سانتیگراد باشد. درصد رطوبت محیط نیز نباید از 50 % تجاوز کند.
در صورتی که الکتروموتور سه فاز بیشتر از 2 سال در محلی انبار است،بلبرینگ ها باید عوض شوند یا اینکه روغن بلبرینگ کاملا خارج شده، پاک شود و دوباره روغن کاری شود.
الکتروموتور تکفاز وگ نیز اگر بیش از 2 سال در انبار است باید خازن های آن را تعویض کرد.
پیشنهاد ما این است که شفت الکتروموتور را در مدت زمان نگهداری در انبار حداقل ماهی یک بار بوسیله دست خود بچرخانید. مقاومت عایق ها را قبل از نصب و تعمیر موتور الکتریکی بررسی کنید.
مخصوصا وقتی که موتور را بیش از 6 ماه در انبار نگهداری کردید یا وقتی که آنها در معرض رطوبت بالا قرار گرفته اند انجام عملیات بالا اهمیت بیشتری دارد.
بررسی مقاومت عایق الکتروموتور
قبل از راه اندازی ، نصب یا تعمیر الکتروموتور یا هرموقع که نشانه هایی از رطوبت در سیم پیچی موتور احساس کردیدی باید مقاومت عایق موتور را با دستگاه میگر MEGGER اندازه گیری کنید. اگر مقاومت عایق کمتر از 2 مگا اهم باشد سیم پیچی الکتروموتور باید به صورت زیر خشک شود.
یک هیتر یا در صورت در دسترس نبودن یک لامپ را در داخل موتور روشن کنید. حداقل دمای 80 درجه باید تامین شود. بعد از گذشت هر یک ساعت حدود 5 درجه دما را زیاد کنید تا وقتی که دمای داخل الکتروموتور حدودا به 105 درجه سانتیگراد برسد.شرایط را حدود یک ساعت به همین صورت نگه دارید تا تمام رطوبت داخل موتور از بین برود.
مقاومت عایق استاتور را نیز بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مقدار ثابت مقامت در محدوده استاندارد باشد.
نصب الکتروموتور
1- ایمنی
تمامی پرسنل درگیر در کار نصب و تعمیر الکتروموتور ، نگهدارنده ها ، بلند کننده ها ، تعمیرکارها و غیره باید کاملا از شرایط کار اطلاع داشته باشند و از استاندارد ها و قوانین جاری منطقه پیروی کنند.
قویا پیشنهاد میشود از افراد متخصص در امور مربوطه کمک بگیرید.
مطمعن باشید که الکتروموتور قبل از شروع مراحل تعمیر و نصب حتما خاموش باشند.همچنین الکتروموتور باید در برابر روشن شدن اتفاقی مصون باشد.
در هنگام اجرای هرگونه سرویس و تعمیر و نگهداری الکتروموتور دستگاه باید از منبع تغذیه برق قطع شود.کاملا مطمئن شوید که تمامی تجهیزات جانبی متصل به دستگاه نیز خاموش باشند.
جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک و آب به داخل جعبه ترمینال موتور (Terminal box) بایستی از لوله رزوه ای یا غده کابلی (Cable gland) استفاده شود.
جهت جلوگیری از آسیب ، تنظیمات دستگاه های محافظ را به سلیقه خود تغییر ندهید.
2-شرایط عملیاتی
الکتروموتورها به صورت کلی برای اجرای عملیات خود در ارتفاع نهایتا 1000 متر بالا تر از سطح دریا و در دمایی مابین صفر الی 40 درجه سانتیگراد طراحی و ساخته می شوند.
هرگونه تغییر نسبت به این اعداد باید بر روی پلاک موتور الکتریکی مشخص باشد.
همیشه به یاد داشته باشید تمامی مشخصات و ارقام نظیر جریان، ولتاژ الکتروموتور،فرکانس، سرعت موتور الکتریکی،قدرت و … درخواست خود را با مشخصات روی پلاک الکتروموتور مقایسه کنید.
مشخصات الکتروموتور های تامین شده برای مناطق با خطر پذیری بالا حتما باید با مشخصات دقیق درخواستی شما مطابقت داشته باشد. مشخصات درخواستی خود را حتما با name plate الکتروموتور چک کنید.
ورودی و خروجی جریان هوا به الکتروموتور با دیوار باید حداقل به اندازه 1/4(یک چهارم) قر دهانه ورودی باشد.
3-فونداسیون ( پی یا جای نصب پایه ) الکتروموتور
در ادامه بحث نصب و تعمیر الکتروموتور به مرحله نصب موتور بر روی پایه و پی می رسیم.
الکتروموتور B3 یا پایه دار باید بر روی سطحی سفت و محکم بنا شود تا از ایجاد هرگونه لرزش تا حد امکان جلوگیری شود.
خریدار کاملا مسول نوع پی و سطحی که الکتروموتور روی آن نصب میشود می باشد.قسمت های فلزی باید رنگ شوند تا از خوردگی های احتمالی جلوگیری به عمل آید.
سطح فونداسیون که میخواهید موتور را روی آن نصب کنید باید همسطح و به اندازه کافی سخت باشد تا جلوی هرگونه شوک به دستگاه را بگیرد؛باید به گونه ای طراحی شود که از هرگونه لرزش جلوگیری شود.
4- سوراخ زهکش
هنگامی که شرایط نصب با آنچه بر روی پلاک موتور مندرج است متفاوت است ، مطمئن شوید که زهکش های الکتروموتور (Drain holes) در قسمت پایین موتور قرار میگیرند.
5-تعادل
الکتروموتور های وگ WEG به صورت دینامیکی بالانس طراحی و ساخته شده اند اما این بالانس مربوط به زمانی است که بار روی موتور نیست و هنوز کوپله نشده است.
المان های انتقال نیرو از جمله پولی ( فولی) کوپلینگ و… باید به صورت دینامیکی بالانس باشند؛همیشه برای نصب و یا تعویض قطعات الکتروموتور از ابزار مناسب استفاده کنید.
6-هم ترازی
مطمئن شوید که قطعات متصل به موتور هم ترازی شفت را بر هم نزنند و در نتیجه باعث ایجاد آسیب های آتی به بلبرینگ ها و سایر قطعات نشوند.
همیشه هنگام کوپله کردن الکتروموتور مطمئن شوید که از ابزار های مناسب مخصوص این کار استفاده میکنید.
مونتاژ مناسب نیم کوپلینگ (half coupling): همیشه چک کنید که نا ترازی Y که در تصویر میبینید کمتر از 0.05 میلیمتر باشد و همچنین تفاوتX1 و X2 کمتر از0.05 میلیمتر باشد.

نکته: ابعاد X1 و X2 باید حداقل 3 میلیمتر باشد.
7-انتقال به وسیله تسمه
هنگامی که از سیستم انتقال تسمه و فولی استفاده میکنید موارد زیر را باید مد نظر قرار دهید :
تسمه باید به قدری سفت و محکم باشد که از هرگونه لیز خوردن هنگام حرکت جلوگیری شود. این مقدار باید بر اساس توصیه سازنده تسمه صورت گیرد.(به این معنی که هر تسمه شرایط نصب خودش را دارد)
هشدار : تنش بیش از اندازه بر روی فولی به بلبرینگ ها آسیب خواهد رساند و در نتیجه احتمال پارگی (بریدگی) شفت الکتروموتور افزایش خواهد یافت.
8-نصب (اتصال)
- هشدار : ممکن است ولتاژ در حالت ایستا نیز در جعبه ترمینال برای گرمایش المان های داخلی یا سیم پیچی متصل باشد.
- هشدار 2 :حتی در حالت ایستا خازن در الکتروموتور تکفاز وگ ممکن است شارژ داشته باشد و در ترمینال باکس موتور ظاهر شود .
- خطر : نصب اشتباهی ممکن است الکتروموتور را بسوزاند.
- نوع نصب و ولتاژ بر روی پلاک موتور الکتریکی نوشته شده است.
- تغییر ولتاژ قابل قبول تا ده درصد است.
- تغییر فرکانس قابل قبول تا 5 % است.
- مجموع تغییرات فرکانس و ولتاژ نباید از 10 درصد تجاوز کند.
9-روش شروع به کار (Starting methods)
- الکتروموتور weg ترجیحا باید با استارت مستقیم شروع به کار کند. در صورت عدم امکان استارت مستقیم از متدهای سازگار با موتور و ولتاژموتور استفاده نمایید.
- جهت گردش شفت الکتروموتور در جهن گردش عقربه های ساعت است، جابجایی فاز ورودی جهت گردش را تغییر خواهد داد.
- اتصال الکتروموتور به منبع برق یا تغییر دادن جهت گردش آن باید توسط فردی با سابقه و با تجربه که صلاحیت این کار را دارد انجام شود. تمامی موارد ایمنی نیز باید رعایت شود.
- بعد از نصب موتور داخل جعبه نرمینال را چک کنید تا از وجود موارد غیر طبیعی مطلع شوید. ورودی های کابلی که استفاده نمیشود باید بسته شود.
- از استفاده از کابل با سایز مناسب مطمئن شوید. انتخاب کابل مناسب با بررسی میزان جریان مصرفی که به روی نیم پلیت موتور نوشته شده است امکان پذیر است.
- پس از نصب و تعمیر الکتروموتور و قبل از وصل کردن برق ، از نصب سیم اتصال به زمین اطمینان حاصل کنید، این کار برای جلوگیری از خطرات احتمالی ضروری است.
- هنگامی که الکتروموتور رابا دستگاه های مانیتور و محافظ حرارت مانند ترموستات یا ترمیستور یا محافظ حرارتی خریداری کردید حتما ترمینال های آنها را به پنل مدیریت دستگاه های متناظر متصل کنید.
10- شروع به حرکت الکتروموتور
الکتروموتور باید به نرمی شروع به حرکت کند. اگر این اتفاق نیافتاد،موتور را خاموش کرده و قبل از روشن کردن مجدد مراحل نصب و اتصال پایه یا دهانه الکتروموتور را دوباره بررسی کنید.
اگر لرزش بیش از حدی وجود دارد از محکم بسته شدن پیچ ها اطمینان حاصل کنید. و بررسی کنید که لرزش از دستگاه های کناری ناشی می شود یا خیر
لرزش های موقتی را نیز حتما بررسی کنید. موتور را زیر بار نامی برای مدت زمان کوتاهی روشن کنید و بررسی کنید که تفاوت جریان در این حالت با جریان نوشته شده بر روی پلاک الکتروموتور مطابقت دارد یا خیر.
نگهداری و تعمیر (چک لیست بازرسی)
الکتروموتورهای وگ و به صورت کلی تمامی تجهیزات الکترومکانیکی باید به صورت دوره ای مورد بازرسی قرار بگیرند و در صورت نیاز تعمیر شوند.
- بازرسی موتور الکتریکی به صورت دوره ای
- تمیز بودن الکتروموتور و اطمینان از اینکه جریان هوا به راحتی برقرار میشود
- برزی سیل ها و V ring و جایگزینی در صورت نیاز
- بررسی اتصال ها و پیچ ها
- مشاهده و بررسی بلبرینگ ها
- توجه به صدای زیاد ، لرزش یا حرارت غیر عادی
- بررسی وضعیت گریس
در صورت مشاهده اولین تغییرات در حالت کار عادی موتور، تعویض قطعات ایراد دار در اسرع وقت باید انجام پذیرد تا آسیب به محل های دیگر تجهیزات سرایت نکند.
نکته : فواصل دوره های بازرسی، نصب و تعمیر الکتروموتور بستگی به نوع موتور و شرایط کاربری آن دارد.
روغن کاری الکتروموتور
به صورت مختصر در زیر مواردی را که در هنگام نصب و تعمیر الکتروموتور را مطالعه میکنید . مقاله کامل در خصوص روغن کاری الکترموتور را اینجا مطالعه کنید.

1-موتور الکتریکی بدون سوراخ گریس (greas nipples)
الکتروموتور های تا فریم سایز 200 وگ عموما بدون سوراخ گریس تولید میشوند.در صورت نیاز به تعویض گریس برای تعمرات و نگهداری پیشگیرانه به موارد زیر دقت کنید.
1-موتور را با دقیت باز کنید (disassemble)
2-تمامی گریس قدیمی را خارج کنید.
3- بلبرینگ ها را با سوخت دیزلی شستشو دهید.
4- فورا گریس کاری جدید را انجام دهید.
موتور الکتریکی مجهز به سوراخ گریس
به شدت توصیه میشود که گریس کاری الکتروموتور را در حالی که ماشین روشن است انجام دهید.این کار باعث میشود که گریس کاری دهانه بلبرینگ به خوبی انجام پذیرد.
اگر این کار امکان پذیر نیست و ممکن است به خاطر وجود تسمه ها و فولی ها یا تجهیزات برای اوپراتور خطری ایجاد شود به صورت زیر پروسه را پیش ببرید.
- محدوده اطراف سوراخ گریس را تمیز کنید.
- نیم از گریس را بریزید سپس الکتروموتور را به مدت یک دقیقه با سرعت کامل روشن کنید.
- موتور را خاموش کرده و نیمه دیگر گریس را بریزید.
- تزیریق کل گریس در حالت وقفه ممکن است باعث شود مقداری از گریس به بخش های دیگر موتور نفوذ کند.
- برای روغن کاری فقط از دستگاه دستی ( Manual gun) تزریق گریس استفاده کنید.
الکتروموتور برای موقعیت های پر خطر
برای نصب و تعمیر الکتروموتور ضد انفجار ، در کنار توصیه هایی که در قبل اورده ایم موارد زیر نیز باید مد نظر قرار بگیرد:
مسولیت مشخصات فنی درخواستی الکتروموتور به عهده خریدار می باشد.به این علت که خریدار میبایست مشخصات و ویژگی های محل نصب را به دقت اندازه گیری کند.
موتورهای الکتریکی برای مناطق پر خطر بر اساس استانداردهای مشخص برای محیط های مشخص که به صورت بین المللی تصدیق شده اند ساخته میشوند.
نصب
الکتروموتور های ضد جرقه باید بر اساس رویه های استاندارد و قوانین جاری محلی نصب شوند.راه اندازی الکتروموتورهای مناطق پر خطر باید توسط افراد با مهارت انجام شود.
همچنین حفاظت های حرارتی نیز حتما باید در محل نصب شوند.
نصب و تعمیر الکتروموتور ضد انفجار (Ex)
الکترموتورهای ضد جرقه وگ باید توسط فروشگاه های تایید شده توسط وگ انجام پذیرد.
تعمیرات الکتروموتور های وگ توسط افراد متفرقه مسولیت هرگونه آسیب و صدمات احتمالی را از کارخانه سازنده (Weg) ساقط میکند.
هرگونه تعمیر وسایل الکترونیکی و مکانیکی که برای موقیعت های پر خطر ساخته شده است ، گواهینامه(certificate)ایمنی آن کالا را باطل میکند.
در هنگامل انجام عملیات نصب و تعمیر الکتروموتور های مذکور( روغن کاری و …) دستورالعمل زیر را دنبال کنید.
- چک کنید تمامی قطعات آزاد باشند و عاری از هرگونه کثیفی و جرم یا گره باشند.
- اطمینان حاصل کنید که تمامی قطعات در حال مطلوب خود باشند
- اتصالات محافظ انتهایی (endshield fittings) را روغن کاری کنید تا مونتاژ الکتروموتور راحت تر شود.
- فقط از چکش پلاستیکی برای جایگذاری قطعات استفاده کنید.
- سفت شدن صحیح پیچ ها را بررسی کنید
- از قطعات آسیب دیده دوباره استفاده نکنید و قطعه مورد نظر را از کارخانه سازنده تهیه کنید.
بیشتر بخوانید : دستورالعمل عمومی راه اندازی و نگهداری الکتروموتور تک فاز
سایتتان بسیار عالی