نگهداری الکتروموتور یدکی خارج از کارگاه

 چرا الکتروموتور یدکی را خارج از سایت نگهداری کنیم؟

نیمه های شب است و یکی از الکتروموتور های کلیدی کارگاه شما از کار افتاده است. هر ساعت از تاخیر در این مورد هزینه های زیادی برای شما در پی دارد.

یک موتور یدکی را از فضای داخلی بر میدارید و نصب می کنید اما کار نمیکند.هوا به شدت سرد است و بلبرینگ ها صدای عجیبی میدهند.

چه کار باید بکنید که این اتفاق برای شما رخ ندهد .

اهداف نگهداری تجهیزات خارج از سایت

موارد مشخصی وجود دارد که باید برای ذخیره سازی تجهیزات و الکتروموتور های یدکی در خارج از سایت رعایت شوند. اولین و احتمالا مهمترین مساله این است که موتور الکتریکی یدکی شما باید آماده به کار و سالم باشد تا در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

این را در ذهن خود به خاط بسپارید تنها به این دلیل که یک الکتروموتور یدکی دارید دلیل بر این نیست که حتما  آماده به کار باشد.

راه حل مساله ترکیبی از موارد زیر است :

    • کنترل شرایط محیطی و آب و هوا
    • نگهداری پیشگیرانه  preventative maintenance (PM)
    • گزارش های ممیزی از مشاهدات و کمبود ها به صورت هفتگی و ماهانه و سالیانه

خیلی غیر رایج نیست که در مواقعی به صورت اتفاقی لیفتراک یا وسیله ای صدمه ای به تجهیزات یدکی وارد کند.و این اتفاق تا زمانی که نیاز ضروری به الکتروموتور یا الکتروپمپ یدکی وجود دارد برملا نمیشود !

این مورد یکی از دلایلی است که نیاز به انبار کردن وسیله یدکی در خارج است سایت احساس میشود.

ملاحضات کلیدی برای نگهداری الکتروموتور

چند فاکتور مهم برای نگهداری الکتروموتور یدکی در خارج از سایت وجود دارد که انها فرا تر از صرفا پیدا کردن یک جای مناسب برای انبار کردن آن است.

مقررات مربوط به دمای هوا

الکتروموتور ها باید در دمایی بالا تر از نقطه شبنم نگداری شوند.

نقطه شبنم چیست

دمایی که اگر هوا از آن سرد تر شود رطوبت موجود در هوا به شبنم و مایع تبدیل شده و روی موتور و تجهیزات آن مینشیند.

در ساعت ده شب کریسمس با من از یک کارخانه شیشه سازی محلی تماس گرفته شد. به دلیل اینکه یک الکتروموتور از فضای باز خارجی را بیرون کشیده و فورا آن را نصب و به برق سه فاز وصل کرده بودند. سپس دومین موتور و سپس سومین موتور جدید را امتحان کرده بودند. هر سه مورد اتفاق فاجعه باری را پیش آورده بودند. تنها یک الکتروموتور در انبار باقی مانده بود که آنها به من زنگ زدند تا برای بازدید ضروری کمکشان کنم .

موتور را روی زمین گذاشته بودند آن را بیرن آوردم و متوجه شدم که موتور یخ زده است. آن را برداشتم و به داخل بردیم براکت ها را باز کردیم و آب از آن موتور بیرون آمد.

رطوبت موجود در هوا به آب تبدیل شده بود به دلیل اینکه آن الکتروموتور در دمای زیر نقطه شبنم نگهداری شده بود و آب هیچ راهی برای خروج نداشت. سیم پیچی های استاتور را گرم کردیم ، بیرینگ ها را جایگذاری کردیم و موتور را صبح کریسمس تحویل دادیم.

به طور خلاصه، دمای نگهداری موتور یدکی باید مابین 50 الی 90 درجه فارنهایت ( 10 الی 40 درجه سانتیگراد) باشد.

استفاده از بخاری برقی

هیتر های متنوعی وجود دارد که شما به صورت اختیاری میتوانید در محل نگهداری تجهیزات خود استفاده کنید. کارکرد انها این است که رطوبت موجود در هوا را از بین ببرند و تضمین کنند که دمای هوا از نقطه شبنم پایین تر نیاید.

استفاده از آنها در محل نگهداری تجهیزات یدکی شما بسیار توصیه میشود.

انها باید مصرف انرژی کمی داشته باشد ؛ در موقع خرید انها به این مورد توجه داشته باشید.

استفاده از آنها برای طول عمر موتور شما بسیار مفید است.

( در مواقع ضروری و در نبود امکانات مناسب یک لامپ روشن را به مدت 48 ساهت درون موتور قرار میدهند تا رطوبت آن به کلی از بین رود)

کنترل رطوبت

رطوبت همیشه باید کمتر از 60 درصد باشد.رعایت این مورد به طور قابل توجهی مشکل زنگ زدن سطح موتور را برطرف میکند.

نگهداری پیشگیرانه

لوازم یدکی و دستگاه های دیگر نیازمند یک نگهداری پیشگیرانه مناسب هستند.این امر شامل بررسی سیم پیچی های استاتور و چرخاندن شفت موتور طوری که شفت در جای دیگری از وضعیت قبلی خود بایستد. این بازرسی ها همیشه باید ثبت و نگهداری شوند.

لرزش

یک کارخانه محلی الکتروموتور های یدکی خود را در داخل سایت نگهداری میکرد. یک روز موتور یدکی جدید 800 اسب بخاری کارخانه نیاز به جایگزینی داشت. پس از دو روز سخت برای باز کردن و بیرون کشیدن موتور قدیمی و نصب موتور جدید بالاخره موتور نصب شد و مشخص شد که مشکل بلبرینگ وجود دارد !

مهندس کارخانه با من تماس گرفت. پس از تجزیه و انالیز شرایط موتور مشخص شد که بیرینگ ها  دچار مشکل سایشی شده اند.

من نگاهی یه محل نگهداری الکتروموتور نگاهی انداختم با اطلاعات بیشتری به دست بیاورم. این موتور بسیار مهم برای کارخانه در جایی نگهداری میشد که لیفتراکی سنگین به طور مکرر از کنار ان رد میشد و موتوری که روی سطح بتنی بود شروع به لرزش میکرد.این مساله را اضافه کنید که در طول مدت نگهداری شفت هیچ چرخشی نداشته است.

نگهداری داخلی

یکی از مهمترین اصول انبار داری وسایل و دستگاه ها این است که انها را در محل مسقف و بسته ای نگهداری کنید. در فضای ازاد شرایطی برای کنترل دما و رطوبت و غیره وجود ندارد.

تایید روغنکاری

محل نگهداری تجهیزات شما باید سپری شده ای را که موتور در انجا قرار دارد را مد نظر داشته باشد.

به خاطر داشته باشید مواد افزودنی استفاده شده در گریس وقتی از دستگاه استفاده نمیشود تجزیه میشوند. بنا بر این گریس قدیمی باید هر سه سال یکبار تمیز شود و با گریس سازگار جدید جایگزین شود.

انتخاب انبار مناسب و مسولیت پذیر

سه مساله ساده است که هنگام انتخاب یک تامین کننده انبار باید مد نظر قرار دهید. اول باید زمان تحویل الکتروموتور از موقع تماس شما تا رسیدن ان به دست شما توسط انها گارانتی شود.

دوم انها باید بیمه شده باشند. سوم که خیلی ساده است : ایا انها قابل اعتماد هستند ؟

نتیجه گیری 

نگهداری و ثبت بازدید های پیشگیرانه از وسایل و تجهیزات مخصوصا الکتروموتور ها و الکتروپمپ و …. میتواند در طولانی مدت از مشکلات ناگهانی و متوقف شدن کار در خط تولید و کارگاه شما جلوگیری کرده و باعث صرفه جویی در هزینه ها و زمان و انرژی بشود.

این کارهای ساده نظیر دقت به دمای هوا و رطوبت محل نگهداری و …. میتواند تاثیرات چشمگیری در کیفیت و استاندارد های شما داشته باشد.

مقالات مرتبط 

تعمیر و عیب یابی الکتروموتور

5 نکته برای نگهداری الکتروموتور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×