فلنج – Flange

فلنج چیست و کاربرد فلنج در صنایع

فلنج چیست؟ در کجا کاربرد دارد، دلایل استفاده از آن چیست؟

معنی در لغت

فلنج flange در لغت به معنی لبه دار کردن یا لبه بیرون آمده است که در صنایع مختلف به منظور اتصال قطعات کاربرد فراوانی دارد ما در این مقاله قصد داریم تا به صورت کلی و در حد تعریف مطالبی مربوط به فلنج ها را خدمت شما عزیزان ارایه دهیم.

 

کاربرد فلنج در صنایع

فلنج ها در طیف وسیعی از صنایع مختلف مانند نفت گاز پتروشیمی راه آهن و به صورت کلی هرجایی که نیاز به اتصالی احساس شود مورد استفاده قرار میگیرند. از مزیت های فلنج میتوان به قابلیت باز و بسته شدن آنها در موارد مورد نیاز به عنوان مثال تعویض یا تغییر دستگاه ها یا لوله ها اشاره کرد، که بوسیله پیچ یا جوش دادن استفاده میشوند.

 

جنس فلنج ها

فلنج ها اتصالاتی هستند که قابلیت باز و بسته شدن توسط پیچ ها یا بولت ها را دارند از این رو بسته به شرایط و محل مورد استفاده آلیاژها و جنس های متنوعی را شامل میشوند که از مهم ترین آنها میتوان به چدن و فولاد اشاره کرد طبیعی است که در مواردی که حرارت یا لرزش یا ضربه در کار باشد بهتر است که بر اساس استاندارد ها بهترین و کاربردی ترین آلیاژ را استفاده کنیم.

 

انواع فلنج

همانطور که گفته شد فلنج ها بر اساس کاربرد و جایی که قرار است استفاده شوند به انواع مختلفی دسته بندی میشوند که از انواع آنها میتوان به فلنج های لوله ای ساده یا سطح برجسته، فلنج های نر و ماده، شیاردار، فلنج کور و فلنج گلو دار و …. اشاره کرد.

 

کلاس فلنج ها

فلنج ها بر اساس مقدار فشار و دمایی که تحمل میکنند همچنین بر اساس تعداد سوراخ ها و عملیات حرارتی که بر روی آلیاژ انها انجام شده کلاسه بندی میشوند.

یکی از مواردی که فلنج کاربرد دارد در اتصال الکتروموتور ها به دستگاه های صنعتی میباشد که باتوجه به لرزشی که بر اثر چرخش بوجود می اید نیاز به وصل کردن الکتروموتور ها به وسیله فلنج میباشد که در این زمینه معمولا از فلنج یا نیم فلنج که سایز کوچکتری دارد استفاده میشود که در اکثر موارد فلنج باید جداگانه تهیه و نصب شود.

الکتروموتور پایه فلنج
الکتروموتور چینی با فلنج فابریک

موارد و دلایل استفاده فلنج

استفاده از فلنج باعث بهینه سازی در مصرف و همچینین طولانی تر شدن عمر دستگاه ها میشود و دلیل این امر هم جلوگیری از لرزش و وارد آمدن ضربه و جلو گیری از تنش ها و پیچش های تحمیلی به موتور و دستگاه است.

  B34 و B35 فلنج

در کاتالوگ محصولات الکتروموتورها فلنج کامل با پایه با علامت B35 و الکتروموتور با پایه و نیم فلنج با علامت اختصاری B34 نمایش داده میشوند که حرف (B3) به معنی پایه و عدد 4 به معنی نیم فلنج و عدد 5 به معنی فلنج کامل تعریف میشوند.

 

 

1 دیدگاه برای “فلنج – Flange

  1. اشتراک‌ها: استاندارد ابعاد و نصب الکتروموتور ها - پایه و فلنج- جداول سایز فریم و ابعاد شفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *