راهنمای نگهداری پیشگیرانه تجهیزات صنعتی

نگهداری پیشگیرانه صنعتی یکی از عناصر اساسی در افزایش اثربخشی و عملکرد تجهیزات صنعتی، است. به طور کلی هدف از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه صنعتی ایجاد یک برنامه درازمدت برای نگهداری و تعمیرات معمول تجهیزات صنعتی به منظور کاهش احتمال خرابی‌ها و خاموشی‌های پیش‌بینی نشده و افزایش اثربخشی و کارایی تجهیزات است.

برنامه نگهداری پیشگیرانه صنعتی، در این راستا، مستلزم اقداماتی مانند بازرسی معمول، نگهداری پیشگیرانه، آموزش کارکنان و استفاده از تجهیزات کمکی مانند سیستم‌های پیشگیرانه و نظارت است. این اقدامات در کاهش هزینه‌های نگهداری، بهبود راندمان و افزایش عمر مفید تجهیزات صنعتی مؤثر است.

تعمیم ذهنیت نگهداری پیشگیرانه تجهیزات صنعتی

در هر صنعتی، تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده‌ منظم نقش مهمی در کاهش و حتی حذف خرابی‌های پر هزینه در تجهیزات دارد. این جمله برای هر ابزار و تجهیزاتی که برای شما مهم است صدق می‌کند. قهوه ساز، ابزار الات، ماشین آلات، الکتروموتور‌ها و حتی قهوه ساز محل کار شما.

توقف‌های برنامه‌ریزی نشده و تعطیلی‌های طولانی مدت برای تعمیر، کارایی و سود بیزینس شما را عمیقاً کاهش می‌دهد.

برای اطمینان از اینکه تیم تجهیزات و اوپراتور‌های شما با حداکثر بهره وری کار می‌کنند باید فلسفه نگهداری و مراقبت از تجهیزات از استراتژی واکنشی قدیمی به استراتژی پیشگیرانه تغییر کند.

در این مقاله تفاوت‌های بین این دو استراتژی را مطرح می‌کنیم و راه‌هایی که می‌توانید یک طرز فکر مثبت را با تیم خود پیاده‌سازی کنید را شرح می‌دهیم. تا همیشه موتور‌ها و قهوه ساز خود را در حالت روان و کار آمد نگه داری کنید.

  • هنر نگهداری، دو متد اصلی
  • نگهداری واکنشی
  • نگهداری پیشگیرانه
  • چگونه ذهنیت نگهداری پیشگیرانه ایجاد کنیم
  • مدیریت کلی پر ثمر
  • قانون مورفی
  • نگهداری بر اساس برنامه‌ریزی
  • منابع خود را مرور کنید

هنر نگهداری تجهیزات، دو روش کلی

وقتی بحث نگهداری تجهیزات اصلی و مهم در کار می‌شود به صورت کلی دو استراتژی مطرح می‌شود. روش نگهداری واکنشی روشی است که برای شما هزینه زمانی و پولی بیشتری در پی دارد. در صورتی که نگهداری پیشگیرانه به شما کمک می‌کند تا تیم و کارگاه خود را با موفقیت رهبری کنید و مطمئن باشید که تجهیزات شما به خوبی نگهداری و مراقبت می‌شوند.

تعمیر و نگهداری واکنشی

نگهداری از تجهیزات
نگهداری از تجهیزات در صنعت

بله متوجه هستم، شما سخت کار می‌کنید، خیلی مشغول هستید. هر روز هزار چیز وجود دارد که نگرانش باشید. اینکه در بین این همه دلمشغولی بروید و تجهیزات خود را بازرسی کنید آن هم در عین حالی که همسرتان مدام می‌پرسد کی به خانه می‌رسید کاری نیست که هر کسی دوست داشته باشد انجام دهد. تیم شما هر روز با تجهیزات سرو کار دارد و بیشتر از شما بالای سر دستگاه است و حتماً اگر مشکلی باشد به شما اطلاع می‌دهند.

بسیاری از مدیران کارخانه‌ها و تأسیسات از این نوع استراتژی نگهداری تجهیزات استفاده می‌کنند. با این وجود که چیز‌های زیادی در اطراف ما در جریان است استفاده از این روش منطقی به نظر می‌رسد. اما نکته اینجاست:

خاموشی‌ها وقطعی‌های طولانی مدت می‌توانند بسیار هزینه بر و غیر اقتصادی باشند. پس بهتر است به فکر روش و الگوریتمی باشیم که خاموشی‌ها وقطعی‌های طولانی مدت را در کارگاه و کارخانه به حداقل یا صفر برسانیم.

البته بعضی مواقع نگهداری واکنشی ممکن است منطقی باشد. اگر قطعات تجهیزات به راحتی در دسترس و قابل تعویض و ارزان قیمت باشند و ما را دچار قطعی طولانی مدت نکنند می‌توان با این روش ادامه داد. اگر به طور مرتب از قهوه ساز محل کار نگهداری نکنید و یک کافی شاپ خوب در کنار دفترتان باشد پس مهم نیست اگر قهوه ساز خراب شود و شما یک هفته نتوانید از آن استفاده کنید. اما در یک خط تولید کارخانه چطور؟

بیشتر بخوانید : انواع ایرادات و آزمایش های مربوط به عیب یابی الکتروموتور

روش نگهداری پیشگیرانه تجهیزات صنعتی

نگهداری پیشگیرانه یک استراتژی است که بر معاینات روتین و برنامه‌ریزی شده تجهیزات تمرکز دارد.

درست مانند همان وقت چکاپ‌های دکتر که به تعویق می اندازیم. معاینات وتعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده و منظم به شناسایی مسائل بالقوه قبل از تبدیل شدن به شرایط اضظراری کامل کمک می‌کند.

اجرای یک استراتژی پیشگیرانه نگهداری تجهیزات یکی از هوشمندانه‌ترین کار‌هایی است که مدیریت یک مجموعه می‌تواند برای تجهیزات خود مانند الکتروموتور‌ها و گیربکس‌ها و ماشین الات و ابزار الات کارخانه خود انجام دهد. این کار ده‌ها میلیون تومان را در طول یکی دو سال برای شما صرفه‌جویی می‌کند.

برای محاسبه دقیق میزان صرفه‌جویی باید نگاهی به نوع تجهیزاتی که استفاده می‌کنید داشته باشیم و بر اساس ان‌ها حساب کنیم.

بر اساس تخمین، یک استراتژی نگهداری پیشگیرانه می‌تواند منجر به حدود ۴۰% کاهش در هزینه‌ها، ۵۰ % کاهش در زمان تعطیلی کار و به حدود ۳ الی ۵ درصد افزایش ارزش سرمایه تجهیزات شما به دلیل افزایش طول عمر ان‌ها شود.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه با ایجاد یک لیست خاص از الزامات بازرسی، تمیز کاری و برنامه آزمایش و تعویض قطعه انجام می‌شود.

در حالی که یک استراتژی پیشگیرانه در ابتدا ممکن است کار و زمان زیادی داشته باشد، اما با ایجاد یک طرز فکر و عادت درست در بین اعضای تیم و ادغام آن‌ها در تعاملات روزانه یا هفتگی کار ساده می‌شود.

قانون دوم: بیش از ۸۰ درصد از نگهداری شما باید پیشگیرانه باشد.

دلیل مهمی وجود دارد که ما به نگهداری پیشگیرانه preventive maintenance به عنوان یک ذهنیت اشاره می‌کنیم. به این دلیل که نگهداری پیشگیرانه در درجه اول یک روش فکری است.

این ذهنیت تیم شما را تشویق می‌کند تا مسولیت تجهیزاتی که استفاده می‌کنند را بپذیرند و ان‌ها را قادر می‌سازد تا اقدامات لازم را برای عملکرد صحیح و روان دستگاه انجام دهند.

مشارکت اوپراتور‌ها و گردانندگان تجهیزات در نگهداری دستگاه‌های صنعتی از اهداف نگهداری پیشگیرانه است. این امر موجب کمتر شدن خرابی‌های اتفاقی و یا حذف خرابی‌های غیر منتظره و امن‌تر شدن محیط کارگاه می‌شود.

قانون مورفی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد کردن یک طرز فکر پیشگیرانه آماده شدن برای شکست و خرابی است. واقع بین بودن در این مورد، احتمال خرابی یا عملکرد نادرست یا نیاز به سرویس است. همانطور که قانون مورفی هم می‌گوید: چیزی که ممکن است خراب شود حتماً روزی خراب خواهد شد.

مطمئن باشید که همه ابزار و تجهیزات مورد نیاز در مواقع ضروری را در اختیار کارگران بگذارید و همینطور اطمینان حاصل کنید که ان‌ها به اطلاعات بازرسی تجهیزات دسترسی داشته باشند. همچنین کارمندان و مسولان دستگاه‌ها توجیه باشند که در مواقع بازرسی و هنگام توجه به علائم مشکوک چه کاری باید انجام دهند.

تعمیر و نگهداری با برنامه‌ ریزی

همیشه گفته شده که نوشتن چیزی آن را ماندگار‌تر می‌کند. وقتی چیزی را می‌نویسیم به احتمال بیشتری آن را به یاد می‌اوریم یا به آن عمل می‌کنیم یا به آن هدف می‌رسیم. به خاطر همین شما باید بازرسی‌های تجهیزات خود جایی یادداشت کنید که همه بتوانند آن را ببینند. بهتر است به هرکدام از اعضای کارگاه وظیفه بازرسی مشخصی را بسپاریم.

اکنون که می‌دانید چگونه یک ذهنیت نگهداری پیشگیرانه را در فروشگاه، کارخانه یا تیم عملیاتی خود ایجاد کنید، وقت آن است که دست به کار شوید.

بنابراین، یکی از عناصر کلیدی در افزایش کارایی و اثربخشی تجهیزات صنعتی، نگهداری پیشگیرانه است. اقداماتی از جمله نگهداری معمول، نگهداری پیشگیرانه، آموزش کارکنان، استفاده از سیستم‌های پیشگیرانه و نظارتی، استفاده از تجهیزات کمکی و برنامه‌ریزی کافی برای داشتن یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه صنعتی موفق باید انجام شود. می‌توان اثربخشی و عمر مفید تجهیزات را افزایش داد، هزینه‌های نگهداری را کاهش داد و از خرابی تجهیزات و خاموش شدن ناگهانی جلوگیری کرد. در نتیجه اجرای یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه صنعتی موفق، عملکرد و کارایی تجهیزات صنعتی را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد و در عین حال باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های کسب و کار در هزینه‌های نگهداری و تعمیر می‌شود.

نکات حمل و نقل الکتروموتور

در حین جابجایی الکتروموتور ها باید سعی شود که موتور به صورت افقی و صاف حمل شود و تا حد امکان روی پهلو یا برعکس روی زمین قرار ندهید. در هنگام حمل با جرثقیل باید این کار با آهستگی انجام شود. هنگام جابجایی موتور الکتریکی باید آن را از نفوذ آب باران و رطوبت بیش از حد حفظ کنید.

الکتروموتور را باید در جای خشک و دارای تهویه مناسب و مسقف نگهداری کرد. از نگهداری در محیط های دارای گاز های خورنده جلوگیری شود.

الکتروموتور ها نباید بوسیله شفت از جای خود بلند شوند، این کار باید بوسیله پیچ های قلاب دار(Eyebolts) انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *